första maskin

Kotten74

Active member
Godafton, jag går i tankarna att skaffa mig en maskin för att fördjupa/nörda ner mig lite till,
har idag en wilfa kvarn och diverse manuella metoder,
tanken går åt ett paket med Rancilio Silvia & Rocky kvarn, har även kikat åt Gaggia Classic,
om jag förstått det rätt så är det nån av dessa som är lämpliga att börja med,
min fråga är ju då följande: är jag helt ute och cyklar , samt är det något speciellt jag bör ha i åtanke?
/Tommy
 

Greenbean

Member
Har själv gjort en liknande resa, läst på så mycket det går och det jag landar i utifrån massa rekommendationer är: satsa på Rancilio Silva. Verkar vara en hel-ylles maskin till att börja med. Kvarnen ska vara bra den också. Går en del begagnat också så håll ögon öppna på blocket och tradera (om du nu inte råkar vara så tät att nypris är chill). Gaggian är inte dålig den heller, och är väll något billigare.
 

Kotten74

Active member
Hej, tackar för svar, lutar faktiskt åt Silvian,
Blir nytt för mig, vill vara först med att pilla på nya prylar, är nåt visst med att öppna kartongen :)
Skall upp till Stockholm i helgen så tänkte kolla om det finns nån butik där man kan känna på grejerna.
 

Jonken

Well-known member

svartvest

Well-known member
Tamper tampmatta kanna räkna med lite tillbehör för 1000kr. Tips är gå på loppis och kolla efter små rostfria kannor de fungerar att skumma i men är svårare att hälla latte art med.
 

Jonken

Well-known member

Mokambo

Active member
blev ett besök i helgen, kan inte påstå jag blev mindre sugen :)
lutar åt detta paket,https://www.kaffecompagniet.se/espressomaskiner/manuella/silvia-e-rocky-baristapaket/
är det något mer som behövs för att komma igång?, förutom kaffe såklart.
rengöring mm.

Jag skulle nog slänga med en knock-box/sumplåda också, behöver inte vara nått avancerat men det kan vara ganska händigt så slipper man gå med portafiltret till papperskorgen eller kompost varje gång. Går också göra en egen knock box, finns exempel på forumet här.
 

Jonken

Well-known member
Finns hur mycket tillbehör som helst :D kanske kan vara idé att fråga om du kan lägga till mellanskillnaden till en tamper som passar filterkorgen bättre, den här kommer i 58,5mm

En bra våg är starkt rekommenderat, helst med 0,1g noggrannhet. Kanske en termometer till mjölkkannan för att förenkla skummandet också. I förlängningen kan det vara kul med andra filterkorgar och kanske ett öppet portafiler - varning för stänk! :coffee:
 

Jonken

Well-known member
Glömde nämna att man behöver ett blindfilter, alltså ett utan hål, för rengöringsmedlet i samband med en backflush
 

Kotten74

Active member
nu är funderandet över, blev en beställning på detta paket + lite tillbehör idag :)
ska bli kul att börja lära sig lite, kommer nog be om lite tips och trix här när den väl kommit hem :)
 

Kotten74

Active member
godmorgon, har nu använt maskinen några veckor, givetvis med blandat resultat men det tar sig :)
har ju börjat gå i tankarna på en PID och då kollat lite på Mecoffee,
är det någon som vill delge mig lite tankar om den.
/Tommy
 

Jonken

Well-known member
meCoffee hade lite problem med de tidiga enheterna, se tråd på coffeeforums.co.uk för en del besvikna köpare. Såvitt jag förstår är det löst nu, men det är en kille som sköter allt själv på fritiden och får du problem kan du inte räkna med hjälp särskilt snabbt. Videon som visar installationen är utdaterad och förenklad, se installationsinstruktionerna istället.

Har själv en Auber, fördelen med den är att den fungerar oberoende av app (jobbigt om den inte längre underhålls). Visserligen har man problem istället om knapparna skulle gå sönder. Har kontaktat supporten en gång för att fråga om installation på en annan enhet, fick snabbt och utförligt svar.

Auber med ångkontroll ~1640kr med fraktmeCoffee ~1260kr med frakt
+pålitlighet
+alltid synlig
+pris
+pre-infusion
+automatisk tidtagning
+viss tryck-kontroll
+timer
+osynlig

Oavsett vilket kan jag starkt rekommendera en PID. Har experimenterat med improviserad pre-infusion/tryck-kontroll med hjälp av att delvis öppna ångvredet under bryggning, fungerar faktiskt men man måste ha något under ångröret för att fånga upp vattnet som kommer ur och för att se vad som händer skulle man installera en tryckmätare :wub:

EDIT 2018-08-27:
Lägger till en starkare varning för meCoffee, tydligen har senare enheter också problem och kundtjänsten kan vara närmast obefintlig.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp