Finskt kaffe smakar för lite, tips på bryggmetod?

ziah75

New member
Köpte ett paket Kulta Katriina på Lidl när de hade finsk vecka. Har provbryggt i min kaffebryggare, en Philips HD5410.
Smaken blev väldigt klen och det smakade inte mycket kaffe alls (som den andra i sällskapet uttryckte det). Någon som har testat detta kaffe rentav?
Jag doserade 6g per dl. Kaffet är inte så hårt rostat, enligt skalan på paketet är det 1 av 5. Fast det står också "kaffet är välbalanserat med en unikt stark och mjuk smak".
Malningsgraden är möjligen något grövre än tex Arvid Nordqvist, men inte markant. Vad ska jag ändra på för att kaffet ska smaka mer? Ska jag helt enkelt dosera mer? Är också lite sugen på att testa andra bryggmetoder med kaffe i allmänhet och kanske nu med detta i synnerhet. Har funderat på att inhandla något slags manuellt filter i porslin. Kan det vara något för mitt finska kaffe?
 

Jonken

Well-known member
Skulle rekommendera en presskanna för att få fram hur det kan smaka. IKEA säljer en för 59:- så det är ingen större investering. Vänta 3-4 minuter, tryck ner filtret och häll upp i termos/kopp för att avbryta bryggningen.
 

bauta

Well-known member
Min erfarenhet av finskt kaffe är att de doserar lågt och smaken är tunn och konstigt rostad. Lite som det tyska kaffet.

När vi köpte Zoegas och doserade svenskt får släkten i finland spä ut det...
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp