Loppis La Pavoni

Lucifer

Well-known member
Idag på loppis fick jag med mig en riktig skönhet hem, en La Pavoni i förvånansvärt bra skick, säljaren påstod att det behövdes bytas packningar så att den bara dög som prydnad, väl hemma konstaterade jag att den är tät den värmer och funkar som den ska. Det är finns ingen termostat utan två läge värmning "Minimo & Massimo" Tre koppar kaffe fick jag ut varav den sista okej som espresso. Lyckades dessutom skumma lite mjölk med den. Går det att få fram information via serienumret 9533
lapavoni.jpg
 
Senast ändrad:

edtbjon

Well-known member
Det är ganska enkelt att googla fram info om årsmodell å så. Det finns även video m.m på Youtube och en hel del annat matnyttigt.
Det finns en engelsk firma som har alla reservdelar på lager och de säljer packningssatser och allt möjligt annat. Du lär hitta den om du söker på "spare parts La Pavoni" t.ex.
 

Lucifer

Well-known member
Det är ganska enkelt att googla fram info om årsmodell å så. Det finns även video m.m på Youtube och en hel del annat matnyttigt.
Det finns en engelsk firma som har alla reservdelar på lager och de säljer packningssatser och allt möjligt annat. Du lär hitta den om du söker på "spare parts La Pavoni" t.ex.

Januari 1966 är värmeelementet tillverkat, tycks finnas rätt gott om reservdelar, det som saknas just nu är La Pavoni klistermärket, velar om jag ska köpa en lackad badge i metall från de lite nyare maskinerna eller om jag ska sikta på orginal 1966 klistermärke. ;)


1965_7556.JPG

Äldre än 1968

1968_a6137.JPG

Nyare än 1968
 
Senast ändrad:

Lucifer

Well-known member
Någon som har en ide om vad de här äldre maskinerna brukar gå för, min gissning var 1500 kr när jag först såg den, hittar bara betydligt nyare maskiner till salu 1990 tal och nyare.
 

Eismannen

Well-known member
Den där är byggd när de byggdes som bäst. Inga plastkolvar, pressade plåtdetaljer etc, utan bara gedigna prylar rakt igenom. Skulle dock rekommendera att gå igenom kablarna för är det originalkablage så är det nog dags att fräscha upp det. Likaså är nya tätningar och en total genomgång av maskinen att rekommendera. Men jäklar vilken deal du gjort... :-D
 

Jonken

Well-known member
Köpte en yngre modell -82 (för betydligt mer pengar :dry:) som var oanvänd i 30 år. Lite försiktig avkalkning senare upptäckte jag att packningarna håller bra, varför byta något som fungerar fint?
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp