Köpråd för mindre caféverksamhet

zaonline

New member
Hej Alla

Det är så att jag ska driva ett litet caféverksamhet och försöker lära mig så mycket som möjligt. Men det här med espressomaskiner är rena djungeln för mig. Jag vill inte köpa en som är för hemmabruk, utan en bättre för kommersiell bruk i mindre skala. Caféet tillhör en förening alltså inget centralt med massor av människor. Jag vill ändå servera god kaffe utan att kosta på mig en maskin för caféer med stor omsättning.

Jag var inne på ett liknande café och de hade något som hette expobar, tror det är mini control 2gr. Tyckte det var rätt god kaffe där så jag vet inte om jag ska satsa på en sådan. Har ni några synpunkter på det eller andra förslag? Gärna kvarn också i samma klass.

Tacksam för all hjälp jag kan få. Som sagt så är det en djungel med oändligt många modeller i kategorierna hel, halvautomatiska, manuella osv. take away modeller, är det de man kan ställa koppar ovanpå?

Är den här vettig t.ex? https://www.restaurangmaskiner.net/leverantorer/expobar/paket-espressomaskin-och-kaffekvarn.html jämfört med expobar som jag nämnde
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Hur många skall du servera på en timme?
Har du tid och lust att satsa på espresso med kvarn?
Några frågor att fundera på... expobar är en maskin som många caféer har och är ganska ofta endel i ett paket om du har kör ett vissa kaffeleverantörer. Kvalitén på maskinen är ibland lite omdiskuterade...den fungerar men kanske inte som La Mazzocco.. ganska ofta stöter man på expobarmaskiner med podinsats vilket gör den enkel att använda men väldigt högt pris för en podmaskin. Nu vet inte jag vilken deal de har på kaffepodarna...
Vad har du för budget?
Godast espresso får du av manuell eller halvautomatisk maskin där den som sköter maskinen kan hantverket. Hyllan med värme ja annars blir espresson sur om den serveras i en kall kopp.
Ta en funderare. Besök liknande ställe, be att få prova jobba bakom en maskin. Kolla även in blocket..hade varit fattigare om jag bott i en storstad med alla kaffehak och grejer som säljs... lycka till!!
 

magho403

Well-known member
Just takeaway modell innebär väl bara att avståndet mellan portafilter och spillbrickan är större så att du får plats med en större pappersmugg där för takeaway kaffe. (Till skillnad från vanliga koppar i vilka du serverar cappucinon/latten när den ska drickas på stället).
 

zaonline

New member
Jag tror att en halv automatisk är vad jag letar efter då jag hört lite si sådär om helautomatiska. Konsten att göra en god espresso är jag villig att lära mig. Som sagt vill jag inte gå till prisklasserna över 40 000. Jag kan tänka mig att köpa en från blocket, en bättre begagnat så att säga. Vad ska man tänka på när man köper sådana här maskiner i andra hand, så man inte går och "sparkar däck" :)

Tacksam för era svar
 

svartvest

Well-known member
Monteriva har två maskiner på blocket för 33 till 42 tusen med ondemandkvarn. Men hur mycket kommer du att servera? Kanske man kan göra en leasing deal och se vad du har för behov..kolla runt och fråga...
 
Topp