Wilfa WSCG-2 - Moccamaster, får enbart TEVATTEN

Patrik033

New member
Hej,

Väldigt ny i kaffesammanhang men finns få saker jag gillar så mycket som en god kopp kaffe. Har införskaffat mig en Wilfa WSCG-2 och en Moccamaster H931. Men så idag när jag ska testa att brygga lite så får jag inte fram en enda god kopp. Jag börjar rätt långt åt det vänstra hållet på wilfan och maler i kanske 10-15 sek, fyller vattenbehållaren till 2-kopp strecket och duttar i två mått med måttet som följde med moccamastern.¨
Gör detta 4 ggr tills jag är på den finaste malningsgraden på wilfan men fortfarande får jag bara fram tevatten som på de tidigare inställningarna.
Har jag missförstått mängden vatten och kaffe eller vad kan jag annars tänka göra för fel?

//Patrik
 

Mayhem

Well-known member
Väg kaffet istället för att använda godtyckliga skopmått. Cirka 6 g kaffe per 100 g/1 dl vatten är en bra utgångspunkt.
 

henrik82

Well-known member
Välkomen till kaffe träsket. Ja vågen är din bästa vän i köket, det behöver inte vara den fetaste på marknaden, men det gör inget om den klara av decimaler och om den har tare så att du kan ställa en skål på den och nollställa.
 

Jonken

Well-known member
Även om jag också använder våg för det mesta så är de skopmått jag använt inom 1g ungefär från det som står på så det bör inte bli helt tokigt på grund av det, men det hjälper när man ska utvärdera om man vet exakt..

Tror problemet kan vara att maskinen inte är tänkt att användas för så liten mängd, prova att brygga säg 6 koppar istället och se om det inte går bättre (med mer normal inställning på kvarnen, någonstans mellan "filter" och "aeropress" på min). Andra modeller har reglerbar öppning i filterhållaren för att förhindra att vattnet rinner igenom för snabbt.

Kan också hjälpa att testa ett annat pappersfilter om du bara vill ha en liten mängd, en del är lite mindre porösa.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp