WSCG-2 Problem...

Greenbean

Member
Hej!
Har använt en WSCG-2 i snart två år, för ca ett halvår sedan började jag att rosta mina egna bönor. Strax efter detta började kvarnen att krångla. I samband med att jag malde små bönor (peaberrys) så började kvarnen att "hacka", mao: kvarnen malde inte utan gav ifrån sig ett fruktansvärt ljud. Numera händer detta oavsett vilka bönor jag vill mala, hemmarostade eller inte. För att mala mina bönor så får jag nu i stortsett mata ner böna för böna medan kvarnen är igång, då mal den, så fort den får några bönor för mycket så börjar den att hacka.

Dessvärre fick jag kvarnen i present och givaren har ej kvittot kvar, så garanti är inget att hoppas på.

Jag har gjort rent kvarnen upprepade gånger enligt handboken, ja jag vet att man ska vrida på behållaren innan man häller i bönor.

Någon som varit med om liknande?

Ska inte en kvarn som denna klara av peaberrys? Är lättrostade bönor "hårdare" än mörkrost?
 

Jonken

Well-known member
Ja, även en del dyra kvarnar kan ha problem med väldigt ljusrostat kaffe för att det är hårdare, peaberry sägs generellt ha högre densitet än vanliga bönor dessutom..
 

Mayhem

Well-known member
Ja, ljusrostat kaffe är hårdare än mörkrostat och mindre bönor ofta hårdare än normalstora. Även min stora monsterkvarn hade oväntat lite problem med J&N etiopier häromveckan som var just väldigt små ljusrostade bönor…

Troligen är din kvarn bortom räddning nu. Billiga kvarnar har ofta billiga delar i plast under skalet och antagligen är det ett eller ett par kugghjul där inne som tagit stryk. Mina föräldrar hade en Wilfa som dog en liknande död, orkade inte felsöka ytterligare utan de fick helt enkelt överta min egen Wilfa som sällan användes.
 

Jokkepalm

Member
Två år för ca. 650kr är väl okej ändå?
Det är väl ungefär vad den ska klara av?

Jag har själv en likadan kvarn och med 1,5 år på nacken så
den börjar närma sig medelåldern. Maler ca. 60-100g / dag, mörkt.

60x500 = 30000g = 30kg (min)
100x500 = 50000g = 50kg (max)

Hmm, vill minnas att jag nån gång hört siffror om att kvarnen ska klara 300-400kg, men kanske har drömt.

Värt att notera att jag alltid fått starta kvarnen och sedan hälla bönorna om det är mellan/ljusrost,
sex snäpp ifrån den allra finaste inställningen.
 
Senast ändrad:

Greenbean

Member
Ah, ja, ska kanske vara lite försiktigare men mina ljusrost-experiment och mala dem i någon "manuel" kvarn istället.

Nu blir det allt till att öppna Wilfan och se hur det ser ut. Återkommer med bilder om jag hittar något spännande.

Tipps på manuella (ej elektriska) kvarnar?
Tipps på bättre kvarn än min wscg-2 som inte kostar hur många tusen som helst?
 

Mokambo

Active member
Tipps på manuella (ej elektriska) kvarnar?

Köp inte Hario Mini Mill, den maler visserligen bra, men gick efter ett halvår sönder, plasten bröts av. Hario Skerton är mer robust och har en underdel i glas istället. Själv tänkte jag köpa en Porlex eller Rhinoweres kvarn att ha som resekvarn. Zazzenhaus gör också bra manuella men är inte så portabla och kostar också mer.
 

edtbjon

Well-known member
Det går ju faktiskt inte att hitta en mer prisvärd kvarn till brygg - franskpress å så. Visst är ljusrostat lite hårdare, men just det att få kaffet precis som man vill ha det rostat är ju också värt något ... (som man får betala med något tätare byten av malskivor eller i det här fallet en ny billig kvarn).
Jag har inte tagit isär någon av mina Wilfor, då jag inte behövt det. Men det är högst troligt att det är plastdrev, liknande de i den länkade videon ovan. För att åstadkomma en sådan skada behövs egentligen bara en enda liten sten eller för hård böna. (Själv rostar jag i en liten trumrost, Huky500, där några bönor har en tendens att dras med upp i rökutsuget, för att sedan ramla tillbaka ner när jag öppnar luckan och släpper ut de rostade bönorna. Dessa bönor blir mindre rostade som de andra bönorna. Det blir alltså viktigt att gå igenom och sortera bönorna medan de kyler...)

Apropå manuell/resekvarn, köpte jag en Rhinoware som finns i en Aeropress-anpassad version (om man är lagd åt det hållet :) ). Funkar bra till typ 25 gram och har dessutom vanligt bits-fäste för veven, så det går att sätta dit borrmaskinen om man har bråttom eller är trött. Mina rumsgrannar när jag var på Gran Canaria såg lite undrande ut när jag plockade fram en liten 3,6V skruvdragare då jag sa att jag skulle bjuda på kaffe. :)
 

Jonken

Well-known member
Tipps på manuella (ej elektriska) kvarnar?
Tipps på bättre kvarn än min wscg-2 som inte kostar hur många tusen som helst?

Beror mycket på vad du använder kvarnen till. Blir ganska ojämnt med min Wilfa för franskpress, men till filter är det ingen synbar skillnad på den och min stora kvarn (skulle behöva sikta kaffet för att urskilja). Har en Porlex också som väl liknar Rhinoware och fördelen med den är att man kommer ner till hjälplig espresso-storlek och att den inte lär gå sönder i första taget, men tänk på att ljusrost är jobbigare att mala för hand också..

Aergrind verkar som ett intressant alternativ, annars kommer du upp i 2000+ för något bättre såvitt jag vet om du inte fyndar begagnat.
 

henrik82

Well-known member
Jag har haft en porlex och malverket sprack när jag använde den sist :p, nu har jag en lido 3 och en feldgrind från made by knock av dom två är jag mäst nöjd med feldgrind, väntar även på aergrind och hausgrind från knock ska bli intresant att se hur dom är. Jag skulle personligen gå för feldgrind istället för aergrind till hemma bruk, men det beror ju lite på vad du brygger om du kör ap så spelar det kanske inte så stor roll men om du ska mala kaffe till en chemex 6/8/10 koppas så är aergrind för liten, om jag fyller min feldgrind så får jag i ca 35-40 kaffe. Därför har jag beställt hausgrind :lol:
 

Greenbean

Member
Tack för tipsen!

Jag har hållt på i några timmar (!) och inte lyckats demontera Wilfan, den är typ inbrottssäker, om något har jag gjort än mindre brukbar än tidigare. Blir nog till att skaffa en likadan ny imorgon. Sen kan det nog bli att skaffa en manuell också.

Det här med aeropress, verkar som att många kör det, har aldrig provat, kanske är dags...
 

Jonken

Well-known member

Greenbean

Member
Det hela slutade i att jag åkte och köpte en ny wscg2. Kom hem provade att mala... samma skit med den nya kvarnen. Funderar en stund och kommer fram till att jag inte lärt mig att rosta bönor än. Rostar ny sats, och vips, både den nya och den gamla fungerar utan problem.

(rostade även om de gamla jag hade som inte var ordentligt rostade, det gick förvånansvärt bra och blev förvånansvärt gott kaffe!)
 

Jonken

Well-known member
kvarnen malde inte utan gav ifrån sig ett fruktansvärt ljud. Numera händer detta oavsett vilka bönor jag vill mala, hemmarostade eller inte.

Men nu fungerar den gamla som den ska alltså?

Kul att du fått bra resultat med om-rostning, har också gjort det ibland när jag missbedömt bönorna. Brukar bli ungefär som när man drar ut på tiden mellan första och andra crack, kanske något sämre arom. Lätt hänt att det blir te när man satsar på en riktigt ljus rost.. :blush:
 

Greenbean

Member
Men nu fungerar den gamla som den ska alltså?

Ja, det verkar så, men ifall att så har jag ju en ny när den gamla ger sig.

Nu är problemet att jag i veckan bestämt mig för att införskaffa en espressobryggare, så nu behöver jag ju ytterligare en ny kvarn för visst stämmer det att finaste malningsgraden på wilfan inte duger för espresso?

Tips på kvarn för espresso?
 

edtbjon

Well-known member
Ja, det verkar så, men ifall att så har jag ju en ny när den gamla ger sig.

Nu är problemet att jag i veckan bestämt mig för att införskaffa en espressobryggare, så nu behöver jag ju ytterligare en ny kvarn för visst stämmer det att finaste malningsgraden på wilfan inte duger för espresso?

Tips på kvarn för espresso?
För att lyckas med espresso behöver du kunna finlira betydligt mer än vad Wilfan klarar av. Pengarna du spenderar på kvarnen har mycket stor betydelse. Själv har jag en Mahlkönig Vario Home vilken jag tycker funkar utmärkt. När du har hittat övre ekonomisk smärtgräns, kan du ju även titta lite på begagnat. Om du är lite händig kan du ju kanske byta t.ex malskivor själv.
 

Greenbean

Member
Jaha, se vad ni fick mig att göra, nu är jag på väg hem från Stockholm med den där bjässen i skuffen, det blev ju bara 40 mil tur och retur...

Nu ska kvarnen rengöras, den är inte använd på ett år... Sjukt spännande!

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Kul, rejält steg från wilfan :)

Om du använder hoppern kan du med fördel sätta på motorn innan du öppnar för bönorna, så undviker du eventuella bekymmer med ljusrost.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp