Någon med erfarenhet av K6?

Jacob

Well-known member
Hej!

Kom över en Compak K6 silenzio som stått på café ett antal år. Fick ingen info om senaste byte av malskivor, och eftersom den är helt ny för mig vet jag inte riktigt vad jag ska förvänta mig.

Hur snabbt ska den mala till espresso t.ex? Kör 18 g på ca 16 sek. Min Anfim Best klara det på dryga 20 sek med mindre och slitna skivor. Att titta och känna på skivorna brukar ju inte vara nån idé.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Var det den från Aschna Storköksförsäljning? :)

Min MD50 maler 18g på 14s med slitna skivor i samma storlek. Enligt spec borde det gå på ~7-9s med nya, ~11s för din K6.
 

Jacob

Well-known member
Jag försökte hälla direkt i också, men spillde utanför hela tiden. Blir en vacker avsågad petflaska så länge :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jacob

Well-known member
Min MD50 maler 18g på 14s med slitna skivor i samma storlek. Enligt spec borde det gå på ~7-9s med nya, ~11s för din K6.

Köpte nya malskivor, mycket för att känna att jag får en fräsch start med min nya kvarn :) Men jag hade även förhoppningar när det gällde hastighet och smak. Visade sig att det bara går ca 2 sek snabbare med de nya skivorna, och jag är osäker på om jag märker någon större skillnad på resultatet i koppen. Men gott är det i vilket fall!

Så nu har jag två skivor i reserv med troligen några hundra kg kvar innan de är kass...

Nu tar det alltså ca 14 sek för 18 g. Om jag ställer kvarnen i det rekommenderade utgångsläget, dvs en kvarts varv grövre än där skivorna börjar ta i varandra, maler den på den angivna tiden, alltså 10-11 sek. Men då snackar vi nästan bryggmalet.

Köpte även en marmeladtratt i rostfritt, snyggare och bättre lösning än PET-flaska som hopper. Vore kul att hitta ett passande lock med, men det hoppar inte ur bönor särskilt ofta.

https://www.lyckasmedmat.se/sylta-s...rd&utm_medium=affiliate&utm_campaign=adrecord






Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Om du inte har det, testa att hälla i lite extra bönor för att slippa att de hoppar runt, glömde att spec lär vara för en full hopper. Sen beror det väl på böna till böna och malningsgrad som du säger.

Brukar väga exakt dos innan jag maler, men körde nu 37g Café Marollo Paradiso (mellanrost med till synes för mycket robusta för min smak) som kräver ganska fin inställning för att inte spruta igenom. De första 13 sekunderna resulterade i 23g, resterande 14g tog 12 sekunder.

Snygg tratt förresten :D
 

Jacob

Well-known member
Om du inte har det, testa att hälla i lite extra bönor för att slippa att de hoppar runt, glömde att spec lär vara för en full hopper. Sen beror det väl på böna till böna och malningsgrad som du säger.

Brukar väga exakt dos innan jag maler, men körde nu 37g Café Marollo Paradiso (mellanrost med till synes för mycket robusta för min smak) som kräver ganska fin inställning för att inte spruta igenom. De första 13 sekunderna resulterade i 23g, resterande 14g tog 12 sekunder.

Snygg tratt förresten :D

Funderar på om jag maler finare än snittet för espresso dessutom. Tar ju längre tid. Många bönor tycker jag smakar sötare och bättre som ristrettos, och då kan jag inte mala som när jag gör en dubbel på 6 cl.

Får testa hälla i lite mer bönor, eller lägga på en liten tyngd!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Topp