Tips på blandningar

Stefan78

Active member
Nån som sitter på några roliga tips på blandningar om man utgår från dessa bönor, jag dricker huvudsak latte.

INDIEN CHERRY ROBUSTA CHIKKANAHALLI
ETIOPIEN SEYONOLE
KENYA AA+ MOUNT KENYA
INDIEN MONSUN MALABAR

Har nu gjort 2 tester och rostat detta.

15% robusta
40% monsun
45% seyonole
= okej resultat

10% robusta
60% monsun
30% Kenya
= dåligt resultat

Kört båda dessa blandningar precis till andra crack.
 

edtbjon

Well-known member
Det du kan göra för att förstå vad du blandar är att rosta var och en för sig. Sedan smakar du på varje sort för att få en uppfattning åt vilket håll just det kaffet drar. Nästa steg blir att brygga en kopp av varje och sedan blanda skedvis. T.ex att du blandar en sked robusta, en sked monsun med två skedar Etiopien.

Rent generellt tycker jag att du kör för mycket Monsoon Malawar. Den har en mycket säregen smak, som är god som krydda, men jag skulle inte basera blandningen på det kaffet. Den typ av kaffe du kanske saknar för en bra blandning är en bra Brazil eller Colombia. Brasilianskt kaffe brukar vara grunden för väldigt många blandningar helt enkelt för att det är en bra bas.
 

Stefan78

Active member
Jo tycker inte jag får en 100% smaksensation även om den ena vart relativt okej. Det svåra i det hela är ju att beställa på måfå och utgick från en blandning jag fick till för nåt år sen med bönor som inte fanns längre. Har som sagt dessa bönor men söker nåt förslag för blanda med befintliga men kan i annat fall lägga till nån sort om det så krävs.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp