Automatiserad enkel rostare

Nanook

Well-known member
Jag har kört några rostningar i en Severin popcornmaskin med skapligt resultat.
För att komma vidare funderar jag på att automatisera min popcornrostare så att jag kan styra både värmeelementet och fläkten.
Jag vill ju dessutom kunna logga mina rostningar för att kunna återskapa dem och inte minst för att få en bättre förståelse för rostningsprocessen.

Just nu är jag inne på att styra popcornpopparen via en TC4 krets. Tanken är väl att sedan att styra processsen via ett bluetoothchip och en app som heter just TC4.

Jag känner mig dock lite osäker på om detta är rätt väg att gå eller om jag bör titta på andra lösningar?

Jag känner nog att jag först vill komma till vägs ände med min lilla popcorn maskin innan jag går "all in" och skaffar mig en riktig rostare ( är sjukt sugen på en huky så småningom men jag är inte där ännu).
Vad finns det för tankar och idéer runt detta?

//Henrik
 

Andreas Forsman

Well-known member
Tycker det låter som mycket tid, arbete och pengar på ett mellansteg. Du kommer rätt långt med en termometer med roast buddy, eller cr appen. Därefter kan du behålla apparna och kliva upp på en 250g eller 500g rostare i valfri prisklass.
 

Nanook

Well-known member
Självklart har du rätt i att det blir både en hel del tid och pengar för att få det hela att fungera. Uppsidan skulle som jag ser det vara en rätt brant "learning curve", syftet skulle vara att få en bättre förståelse för processen.

För att kunna utveckla min rostning behöver jag kunna förstå rostningsprocessen bättre och framför allt förstå vilka parametrar jag kan eller kanske snarare bör justera för önskat resultat i koppen. Min ursprungsplan handlade om att "bara" montera en termometer och börja logga mina rostningar men sedan började jag läsa på lite mer om diverse olika modifieringar och började fundera på om jag inte skulle ta ytterligare några steg.

Tanken är precis som du skrev att så småningom ge sig på en "riktig" rost, där jag tänker mig något i 500 gr klassen men först vill jag suga ut all kunskap jag kan ur min popcornmaskin och då är det kanske som du säger att jag med hjälp av en termometer och roast buddy kommer långt på den resan.

Hmmm, nu började jag vela....
 

Jonken

Well-known member
Frågan är om du får ut vettiga mängder att kunna dra slutsatser med, blir inte många smakprov från min popcornmaskin iaf. Jag brukar satsa på minst 150g när jag rostar för att få hur det åldras också. Beror lite på bryggmetod visserligen.
 

Nanook

Well-known member
Relevant synpunkt!
Kaffet används antingen till espresso där det går 13-14 gram per espresso eller också i min aeropress där det går större mängder. En rostning räcker i 2-3 dagar så åldrandet kan jag inte riktigt uttala mig om :)

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Sen funderar jag om dina lärdomar från luft-popparen går att översätta direkt till t.ex. Huky eller andra trum-rostar?

Men kul med projekt i övrigt, hur mycket pengar är det tal om för TC4-kretsen?
 

Nanook

Well-known member
Min tanke är väl att varje rostkonstruktion har sina egna egenheter, temperatutgivarna placeras olika och har i sig själva sin egen karakteristika vilket gör att temperaturer etc knappast går att överföra från popcornrosten till en trumrost. Tror å andra sidan inte heller att de är direkt överförbara mellan olika trumrostar.

TC4 kretsen ligger på drygt 100 USD om man köper den komplett. Kretsen går såklart enkelt att överföra från den ena rostaren till en annan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp