Isomac Millenium, blått vatten

rfi99

Active member
Sedan ett tag så är jag ägare till en Isomac Millenium E61. Kul maskin att göra espresso med och jag har länge varit ute efter en E61. Gillar mest espresso och är inget större mjölk-fan så en HX maskin funkar fint för mig.

Dock kan en americano vara trevligt ibland. Jag upptäckte dock att vattnet från varmvattenuttaget var blått. Förra ägaren hade avkalkat maskinen några veckor innan jag köpte den. Gissar att det är effekter från detta som orsaker den blå färgen.
Kollade vattnet från ångmunstycket och e61 huvudet, men ser ingen blå färg där.

Jag började köra igenom mycket vatten och efter hand försvinner den blå färgen. Efter ett tag så var den borta helt och vattnet verkade ok.

Dock så är den blå färgen tillbaka efter ett par dagar igen.

Vad ska man göra? Plocka isär eller ska jag köra vidare med att köra vatten genom maskinen?
 

Jonken

Well-known member
Man kanske behöver tömma kokaren helt för att få bort avkalkningsmedlet mellan spolning och upprepa tills färgen försvinner permanent?
 

igroucho

Well-known member
Blått vatten låter som koppar i vattnet och sånt ska man DEFINITIVT inte dricka!!! Koppar är som bekant giftigt och detta var skälet till att man en gång hade en stor bransch av förtenning. Tidigare användes koppar till kokkärl och innan man kunde använda dessa måste kopparen isoleras från födan/drycken med ett tunt lager tenn. Efterhand nöttes tennet bort och processen att förtenna måste upprepas. Många förtennare åkte landet runt och hade "verkstaden" med sig och kunde på så sätt sälja sina tjänster till stugorna. Vanligt jobb bland romer.
 

igroucho

Well-known member
Mer troligt att det är grönt och upplöst kalk som är på väg ut…

Hur blir kalket "grönt"? Det finns inget som färgar kalket grönt utom koppar!
Parentetiskt kan jag nämna att detta är ett ämne jag funderat en hel del på. Min förra maskin hade bara kopparrör och hur de såg ut invändigt har jag ingen aning om, dvs fanns det ngn "lining" i dem, dvs ngt som skyddade från vattnet att lösa ut kopparn? Varmt vatten är ju ssk aktivt att lösa ut denna. Hade funderingar på att byta alla mot annat mtrl men slutligen bytte jag maskin helt (dock inte av paranoia). Kanske det finns ngt sagt om problemet ute på nätet?
 
Senast ändrad:

igroucho

Well-known member
Jag vill komplettera detta med koppar (Cu) i vattnet efter att jag kollat upp fakta. Det är alldeles klart att blåfärgningen av vattnet är från kopparutfällning (bl.a tittat på en tråd på home-barista där bl.a nämns om blåfärgning) och när det ser ut så är det inte särskilt lämpligt att dricka det. Men skulle man dricka det är det ändå inte särskilt hälsofarligt, vilket var fel av mig att påstå. Det är antagligen med detta innehåll av metallen inte gott att använda till dryck av något slag. Gränsvärdena för kroniskt intag av koppar ligger betryggande över vad man kan få i sig via kaffemaskiner och koppar i mindre mängder är essentiellt för diverse enzymsystem. Ett för högt kroniskt intag leder i första hand till leverskador. Man avråder därför från att dricka varmvatten ur kran på daglig basis eftersom vårt varmvatten vanligen passerar genom kopparrör. Varför jag överdrev faran i mitt inlägg berodde på just det faktum att kopparkärl som användes i matlagning alltid historiskt förtennades och detta just pga risken för kopparförgiftning. Men uppenbarligen behöver ingen oroa sig för kopparen i våra espressoapparater. Livsmedelsverket redovisar vad vi behöver veta om koppar i födan.
 
Topp