Varför rinner kaffet för långsamt genom min deLonghi Primadonna?

Mariaban

Member
Hej! Jag har en deLonghi Primadonna Elite 650.75 och jag är jättenöjd med maskinen. Den gör otroligt gott kaffe och mjölkskummet blir perfekt.
MEN, jag stör mig på en sak, kaffet rinner igenom på ca 10 sekunder.
- Jag har satt på finare och finare malning och har den nu på finaste malningen, kaffet droppar i början men även lite under tiden så det känns som att jag överdrivit malningsgraden något.
- Jag har köpt nytt kaffe som är så nyrostat det bara går (100% Arabica-bönor).
- Jag har ändrat doseringen till "stark arom".
Nu tycker jag att jag har alla parametrar för att kaffet ska rinna igenom de 20-25 sekunder som är optimalt, men tydligen är det något jag missar...
Kaffet smakar som sagt jättegott så det är inget jätteproblem, men jag vill gärna förstå varför det blir så här.
Någon som vet eller har en teori får gärna svara:)
 

rannagarden

Well-known member
Min teori är att det finns en förväntan av att en 'helautomatmaskin' skall uppföra sig som en espressomaskin. Det gör den inte. Det är två olika saker, även om bägge gör kaffe. :)
Min teori är således att kaffet i en helautomatisk delonghi inte skall rinna igenom på 20-25sek.
/M
 

Mariaban

Member
Din teori låter inte helt fel, med tanke på att kaffet är så gott:) Dock verkar det konstigt att det ska inte ska krävas att vattnet har lika lång kontakt med kaffet bara för att det är en annan typ av maskin... Jag hoppas på fler svar som ger klarhet i frågan :)
 

spacesoul

New member
Har själv en Delonghi 21.117 sen några veckor tillbaka och kan bekräfta det där med tiden (har tidigare haft halvautomatisk gaggia). Jura skriver även på sin hemsida för sina maskiner att mer mörkrostat kaffe (espresso-bönor) bör ställas in på lite grövre malning. Läste i en tråd att denne tyckte det blev bra med kvarnen ställt i mitten. Men det beror på vilka bönor och hur färska de är har jag märkt. Jag har fått ändra mellan olika sorter till och med.

Jag brukar nolla/utgå ifrån att ha malningen på medel, och styrka på medel så fort jag häller i en ny sort. Sen brukar jag justera försiktigt en sak i taget tills jag får så fin stråle som möjligt och en bra crema. Tiden har jag slutat hålla koll på. Oftast får jag bäst espresso-resultat genom att optimera strålarna för 2 små koppar men som jag kör ner i samma glas (dubbel espresso med andra ord).

Sent svar, men hoppas det kan hjälpa någon annan på vägen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp