Ali Express - skulle ni våga?

svartvest

Well-known member
Jag skulle hellre köpa en kvarn med on-demand och med en uppsamlings behållare. Det känns lite old school med dosering och sedan är rengörningen svårare med en sådan...gammalt kaffe samlas och drar ner kaffekvalitén.
 

Jacob

Well-known member
Har haft on-demand förut och har med doser nu. Finns säkert bättre on-demand än jag hade; den fick jag ideligen rensa utkastet på. Mycket en vanesak tror jag. Men visst är on-demand smidigare och mer relevant. Och såna finns ju också att beställa därifrån.

Men frågan är ju om man vågar beställa från Kina... skiter det sig och man vill utnyttja garantin är det varken smidigt eller billigt att returnera. Å andra sidan: lyckas man få en lika bra kvarn begagnad för samma peng i Sverige så finns ingen garanti alls...

Skulle ni satsa? Och tror ni det handlar om härmprodukter eller rebranding?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Tompa01

Member
Skulle ni satsa? Och tror ni det handlar om härmprodukter eller rebranding?

Vet inget om denna specifikt, men generellt så är nog näst intill allt därifrån rena kopior. Förväntar man sig något annat blir man lurad i de flesta fall. Ska man köpa något dyrare ska man nog veta rätt så exakt vad der är man beställer, inte bara billigt från en internetsida. Men det kan finnas undantag även om de är få sådana.
 

Large

Well-known member
Jämför man Ali Express-bilden med de Mazzer-bilder som finns på nätet så ser man lite för många och väsentliga olikheter jämfört med originalen.
Tex malgradsreglaget ser inte ut att vara Mazzer varken till form eller funktion. Vidare ser kvarnlådan lite för rund ut och verkar inte att exakt likna någon av Mazzers modeller. Spillbrickan ser inte heller Mazzeridentisk ut strömställaren liknar inte Mazzers.

Min bedömning är att det rör sig om kopior och jag hade iaf inte vågat skicka iväg mina surt förvärvade slantar för att få ett dylikt exemplar i hopp om att den fungerar som en Mazzer.
 
Senast ändrad:

Jacob

Well-known member
Bra iakttagelser! Nej, det blir ingen sån. Men det är intressant att sovra terrängen. Ibland har det visat sig att en "märkesfabrik" i Kina släpper samma, eller delvis samma produkter under annat namn.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Har man tur kan det ju vara en bra kopia, HC-600 är en Super Jolly-kopia som i de tidiga versionerna körde med Mazzers malskivor, i tråden sägs att den faktiskt hade några fördelar mot originalet blandat med andra nackdelar och något sämre kvalité.. men det känns ju helt klart som ett lotteri med många nit-lotter :blush:

Har två kvarnar med näsa och en med dosator, tycker den sista är lättare att rengöra eftersom man får bättre vinkel - i samtliga fastnar uppåt 4g i kanalen om man rengör mellan användning så där är det ingen skillnad.
 

normende

Well-known member
Jag har haft en hc-600 som expobar hade sitt märke på.
Kvaliteten ska inte jämföras med mazzer.
Den var ok att använda,men inte mer.
 

normende

Well-known member
Ursäkta sent svar.
Först och främst så så hade min blivit ombrandad till en expobar. Så expobar hade satt fast ett billigt klistermärke bak på kvarnen. Man hade inte lagt särskilt mycket tid på design. Den är smalt utformad så den stod inte så stadigt. Det var väl i och för sig inte så farligt men störde mig en aning. Dosatorn var klent byggd. Billig plast och dålig känsla när man dosereade. Handtaget på dosatorn gav ingen bra känsla.
Kaffet blev lite varmt när man malde samt att kaffet klumpar sig en aning. Ljudnivån på kvarnen var ganska hög. Bara för att nämna några saker
 

Jacob

Well-known member
Låter ju inte alls bra! Min bild av expobar och andra märken var att de ändå behåller maskinen i det väsentligaste. Det kanske bara gäller vissa märken och modeller.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Expobar har väl inte gjort mer än att sätta på klistermärket :nowink: det värsta tycker jag är att malskivorna är svåra/dyra att få tag på med tanke på att modellen inte är så gammal. Kanske gäller reservdelar också för liknande kvarnar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp