Bianchi Fiore YGRI02

Jacob

Well-known member
Hej!

Någon som har erfarenhet av märket i rubriken? Slog just till på en för en femhundring. Nypris för ett antal år sedan tycks ha legat på 690 Euro. Hittar inte mycket övrig info, mer än att den ser ut som en ombrandad Mazzer av oklar modell. 62 mm malskivor. Och det ser ut som om de monterat den inbyggda tampern uppochner...

9c4a6b7893a1a38daee399fba36e71e1.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Hihi, de kanske tyckte tampern var i vägen :blush:

Låter som ett kap hur som helst, utan att veta mer än så. Särskilt om det går att få tag på malskivor till ett vettigt pris, tittade på en annan mazzer-kopia som går under namnet Brasilia/Cecilware/Expobar/Laranzato/Hey Cafe HC-600 men svenska återförsäljaren ville ha 1500:- och de verkade knepiga att beställa utomlands. I bästa fall kanske vanliga 63-64mm passar din? När man googlar modellen ser jag båda storlekarna nämnas..

Blev en Rancilio MD50 istället för min del, drömmer om de här malskivorna men känner att de som satt i duger så länge.
 

Jacob

Well-known member
Hihi, de kanske tyckte tampern var i vägen :blush:

Låter som ett kap hur som helst, utan att veta mer än så. Särskilt om det går att få tag på malskivor till ett vettigt pris, tittade på en annan mazzer-kopia som går under namnet Brasilia/Cecilware/Expobar/Laranzato/Hey Cafe HC-600 men svenska återförsäljaren ville ha 1500:- och de verkade knepiga att beställa utomlands. I bästa fall kanske vanliga 63-64mm passar din? När man googlar modellen ser jag båda storlekarna nämnas..

Blev en Rancilio MD50 istället för min del, drömmer om de här malskivorna men känner att de som satt i duger så länge.

64 mm har jag sett spec på på nätet. Hur ser man om skivorna behöver bytas? Den här har stått i café i två år, sen hamnade den på lagret. Ingen aning hur många kilo som passerat skivorna.

Såg nåt i nån tråd i nåt forum att det går att importera billiga skivor från Kina. Frågan är om det är skräp eller från exakt samma fabrik 😏


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jacob

Well-known member
Hihi, de kanske tyckte tampern var i vägen :blush:

Låter som ett kap hur som helst, utan att veta mer än så. Särskilt om det går att få tag på malskivor till ett vettigt pris, tittade på en annan mazzer-kopia som går under namnet Brasilia/Cecilware/Expobar/Laranzato/Hey Cafe HC-600 men svenska återförsäljaren ville ha 1500:- och de verkade knepiga att beställa utomlands. I bästa fall kanske vanliga 63-64mm passar din? När man googlar modellen ser jag båda storlekarna nämnas..

Blev en Rancilio MD50 istället för min del, drömmer om de här malskivorna men känner att de som satt i duger så länge.

64 mm har jag sett spec på på nätet. Hur ser man om skivorna behöver bytas? Den här har stått i café i två år, sen hamnade den på lagret. Ingen aning hur många kilo som passerat skivorna.

Såg nåt i nån tråd i nåt forum att det går att importera billiga skivor från Kina. Frågan är om det är skräp eller från exakt samma fabrik 😏



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Tror inte det det är lätt att se, såvida skivorna inte råkat ut för sten eller liknande. Sen kan väl slitaget variera kraftigt beroende på vilka bönor som malts och så är skivorna olika tåliga.. men två år på café låter ju som att det borde vara dags enligt rekommendationerna. Men de kan ju hålla länge till om än med sämre och sämre kvalité. En HC-600 som såldes hade använts 6 år och caféet sålde den "för att den malde långsammare", gissa hur den såg ut inuti :ph34r:
 

Jacob

Well-known member
Det var förvisso ett litet café, vad nu det innebär. Vissa ställen jag känner till har inte nån större åtgång på espresso/cappuccino osv utan säljer mest bränd Zoegas på kanna. Säljaren är inte så meddelsam och jag fick ett så bra pris så jag vågade inte pressa med en massa frågor ☺️

Inväntar bussgods så får vi se vad det handlar om!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jacob

Well-known member
...och där skrev säljaren och berättade att hon sålde den till en vän istället. Inte schysst när man kommit överens. Jag var så pepp på den här kvarnen! 😭


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Topp