Francis Francis X1 brygger tunn espresso

Rahlin

New member
Hej alla kaffeälskare, Första posten för min del.

Köpt en begagnad FF X1 med ese-handtag då jag har god erfarenhet av grannen som gör en i mina ögon ok espresso med pods. Testkört maskinen några gånger nu med olika pods och hur jag än gör så rinner vattnet igenom för fort och det blir ingen espresso, snarare en liten bryggkaffe.. :-(

Kör jag 25 sek så får jag ca 40ml kaffe med dålig crema. Maskinen är väl uppvärmd och handtaget väl åtdraget.

Tacksam för tips vad som kan vara fel. För nog borde det väl kunna bli bättre än så?
 

freddieboy

Well-known member
Hej alla kaffeälskare, Första posten för min del.

Köpt en begagnad FF X1 med ese-handtag då jag har god erfarenhet av grannen som gör en i mina ögon ok espresso med pods. Testkört maskinen några gånger nu med olika pods och hur jag än gör så rinner vattnet igenom för fort och det blir ingen espresso, snarare en liten bryggkaffe.. :-(

Kör jag 25 sek så får jag ca 40ml kaffe med dålig crema. Maskinen är väl uppvärmd och handtaget väl åtdraget.

Tacksam för tips vad som kan vara fel. För nog borde det väl kunna bli bättre än så?

Gamla pods?, legat oskyddade för länge kanske? Prova dra handtaget lite mer mot höger.
 

Rahlin

New member
Närmare studier av bryggningen visar att det rinner vatten utanpå podhållaren vilket nog förklarar den något stora mängden kaffe och den tunna smaken. Återkommer efter packningsbyte med rapport. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp