Temperatur för Aeropress?

Mokambo

Active member
Har införskaffat en Aeropress men har problem med att jag tycker kaffet blir för kallt, vill ha det lite varmare som man får från en Moka eller pour-over. Funderar på om jag gör något fel eller om Aeropress alltid blir kallare än andra bryggmetoder?

Har testat vanligt och inverterat samt med och utan förvärmning (värma upp aeropressen med varmt vatten innan) men resultatet blir alltid lite kallare än jag vill ha det. Jag rör om cirka 10 sekunder efter jag hällt på vattnet med kaffet i och väntar sen kanske 20 sekunder till innan jag pressar. Kanske jag ska göra detta snabbare för att behålla mer av värmen, men då blir kaffet svagare också antar jag? Pga mindre tid för "immersion" så att säga.

Tips välkommnas!
 

edtbjon

Well-known member
Du säger inte vad du har för temp på vattnet från början...
Men det är ju också viktigt att du brygger länge nog och en total på 30-40 sekunder är väldigt kort tid (om du inte har en bra espressokvarn). Själv pressar jag efter ca 1.25, men tiden kan man justera alltefter malning och så. (Det finns många tips på Youtube, där de väntar ännu mycket längre, så jag har fått för mig att 1.25 är ganska kort tid.) Hur som helst finns det många variabler att hålla reda på och Aeropressen är ganska känslig/mottaglig för alla dessa variabler (kaffesort, malning, vattentemp, tid, ...).
 

Mokambo

Active member
Har du provat att förvärma koppen/muggen innan?

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Nå, det vore nog nästa steg, bara att ha i varmt vatten antar jag?


Du säger inte vad du har för temp på vattnet från början...
Men det är ju också viktigt att du brygger länge nog och en total på 30-40 sekunder är väldigt kort tid (om du inte har en bra espressokvarn). Själv pressar jag efter ca 1.25, men tiden kan man justera alltefter malning och så. (Det finns många tips på Youtube, där de väntar ännu mycket längre, så jag har fått för mig att 1.25 är ganska kort tid.) Hur som helst finns det många variabler att hålla reda på och Aeropressen är ganska känslig/mottaglig för alla dessa variabler (kaffesort, malning, vattentemp, tid, ...).

Nä, precis, jag har ingen koll på temperaturen på vattnet när det hälls på, men eftersom jag häller på det ca 5-10 sekunder efter att det kokat upp så borde det ju va ganska varmt och när jag gör french press med samma vattenkokare så blir det varmare äm aeropressen. Jag har en ganska bra espressokvarn men det skadar ju inte att laborera med bryggtiden, så kanske låta det ligga och suga åt sig i 1 minut åtminstonde, ska testa det!

Blir det någon skillnad i smak mellan fin malt kaffe med kort brygg tid och grov malet och längre bryggtid? Eller blir det snarlikt eftersom man ökar på bryggtiden när kaffet blir grövre?
 

svartvest

Well-known member
Fick lära mig att the skall ha fiskögon så är tempen rätt... Till vardags göra jag så. När jag har tid så mäter jag allt från 80 till 96 har fastnat lite runt 92 grader. Min upplevelse är att aeropress alltid är för varm..därför kör jag kalla koppar. Ju finare du maler desto snabbare går vattnet igenom kornen. När jag började med ap så malde jag i princip espresso men har numera gått allt grövre ända till kokkaffe... om du pressar snabbt får du mer olja och fylligare kaffe och pressar du sakta så får du mera syra.... på youtube finns många klipp Adler ap uppfinnare har ett fint snack om hur han tänkte kanske inte den bästa metoden... sedan finns en annan jag tror det var Joes coffee men jag är osäker...kolla även in tävlimgarna som ligger ute.
 

edtbjon

Well-known member
Det verkar som om ditt bryggvatten inte är för kallt i alla fall. :)
Det finns en ganska färsk video av Tim Wendelboe när han kör Aeropress. Jag har för mig att han har en tid på ca 1.20 - 1.30 totalt. Kolla videon, men om jag inte missminner mig så står det en Wilfa-kvarn där så det är ju betydligt grövre än espresso i alla fall.
Sedan blir det inte samma om du kör finmalt i 1 minut eller grovmalt i 2 minuter (till samma extraktionsgrad). Det kommer att smaka olika i alla fall, så det handlar om att hitta en "sweet spot" där smakerna är i den balans som du vill ha det.
Sedan håller jag med svartvest, alltså att jag oxå tycker att kaffet vanligtvis är för varmt direkt från pressen (och de flesta andra metoder...).
 

Mokambo

Active member
Nu körde jag igen och förvärmde både koppen och aeropressen samt malde grövre, mellan drip och french press och lät det sitta i 1 minut minst. Då blev resultatet definitivt varmare, tyvärr ändrade jag helt ovetenskapligt flera variabler samtidigt så jag vet inte viken som gav vad. Men kaffet fick lite mer oljor i sig tyckte jag också, mer smak faktiskt, det kanske har och göra med gröve malning eller längre tid. Tack för tipsen! :p
 
Topp