Ny Gene Café

Jonken

Well-known member
Tjusig, är det ett kyltorn till vänster tro? Men $5 verkar lite för bra för att vara sant :D intressant vad den landar på.
 

Andreas Forsman

Well-known member
Den var ju snygg om inte annat. Jag tror "kyrktornet" är till för att fånga chaff/agnarna. Att kunna se bönorna under rostningen är värdefullt frågan är hur mycket väsen den för då i alla fall jag rostar lika mycket med öronen som med ögonen.
 

henrik82

Well-known member
Ser ju riktigt bra ut. Ja jag reagerade också på priset :D för $5 så kan jag tänka mig att köpa 10-20 tycken :lol:
 

svartvest

Well-known member
När det gäller nya modeller brukar det ta tid innan de kommer ut...och 5$ så kommer den aldrig ut...men vem trodde det skulle gissa att den hamnar i 20-30 tusen om inte mer...
 

madonemannen

Well-known member
Blir den så dyr, lär den inte sälja bra. Deras 1 kg's är ju larvigt dyr, har sett en sån i England förra sommaren.
 

edtbjon

Well-known member
Det där "kyrktornet" kallas Cyclone på engelska (och antagligen ungefär samma på det svenska språket... :) ) Det är en väldigt effektiv dammavskiljare där det inte är något filter som täpps igen, alltså får man samma luftflöde under hela rostningen eller snarare, med tanke på burkens storlek, 40-50 rostningar. Sedan är det bara att tömma burken i botten på kyrktornet innan den blir för full. (Cykloner är vanliga på snickerier, då de är jättebra för sågspån, fräsdamm och liknande.)
Den ser hyfsad ut, men med tanke på vad man får (och inte får...) för de typ 30 tusen som den antagligen kommer att kosta, finns det betydligt bättre maskiner. Hur man än vänder och vrider på det, är det väl ändå en automatisk elektrisk maskin, där man kan "tweaka" lite... Det känns ju lite som att de har sneglat lite på Allio Bullet, bara för att veta hur marknaden ser ut. Det är ju absolut inte en klon av Allio'n, då exempelvis GeneCafe'n antagligen tar upp större plats trots halva kapaciteten. (Ska man prata prisvärt är väl den lilla Gene'n för 5 tusen klart prisvärd, även om det inte är en "optimal" rost på något sätt. Men det är en bra maskin att komma igång med.) Det blir i alla fall intressant att se lite mer om den här maskinen.
 
Topp