Espressofunderingar

tobahl

Member
Mitt kaffeintresse har blommat upp igen och jag har precis beställt en Aeropress och Hario Slim att ha i båten i sommar. Nu går funderingarna över till vad jag behöver hemma. Just nu har jag en Moccamaster, Bialetti Moka och en Nespresso.

Jag har rätt länge varit insnöad på en Gaggia Classic, men nu även börjat titta på Rancilio Silvia som kanske känns bättre egentligen. Jag är helt nybörjare på Espresso men har inget emot att det tar lite tid att lära sig. Vad jag förstår så är Gaggian lite enklare medan Silvian kanske lite bättre, vilket gör att mitt val nu lutar åt Silvia. Jag misstänker att för mig kommer det inte spela någon större roll på det stora hela, men om Silvian är lite bättre köper jag hellre den. Jag kommer förmodligen inte använda mjölkskummaren så mkt, så det är ingen faktor som är avgörande.

...och så kommer det där med kvarnen. Till en början hade jag tänkt att köra med Hario Slim'en, men misstänker att det blir lite jobbigt i längden, så har tittat på Rancilio Rocky som många verkar tycka är bra. Dock har jag ett par saker jag undrar angående den. Eftersom burken med bönorna inte är lufttät och jag inte kommer dricka extremt mkt kaffe (bor ensam), är det vettigt att bara hälla på de bönorna jag ska använda för stunden och mala de direkt? Om inte, hur vet man hur mkt man ska köra? Är det något man vänjer sig med tillslut eller finns det något sätt att mäta? Har en gammal Wilfa som jag kan använda när jag ska köra bryggkaffe/moka/aeropress(när den inte är i båten), så kommer inte behöva ställa om espressokvarnen så mkt känns det som.
 

Xenon

Well-known member
Kul att du ska börja med espresso! Silvia och Rockyn är ett bra instegspaket, så där är du på rätt väg. Vad det gäller bönor så är tipset att väga de du ska ha och endast ha de vägda bönorna i kvarnen. Du kommer få prova dig fram vad som är rätt för dig och din utrustning, men själv kör jag ca 18 g för en dubbel. Se till att välja en on-demand variant av kvarn, dvs ingen behållare för det malda kaffet.
 

tobahl

Member
Tack för svar. Kollat lite mer idag. Till Gaggian verkar det som att man skulle vilja köpa ett extra dubbelfilter så man kan köra utan fejk-creman, vilket inte behövs till Silvian, right? Och så har nya EU-gaggian ingen trevägs-ventil så man kan göra backflush vilket Silvian har? Är det något mer praktiskt mellan de två man bör tänka på?
 

Mayhem

Well-known member
Är det nya eller begagnade maskiner du tittar på? Om du har budget till en sprillans ny Silvia/Classic så hade jag nog även tittat på begagnatmarknaden, då du med lite tur och tålamod borde kunna få tag i en enklare värmeväxlare med E61-grupp för ungefär samma peng.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Var i liknande sits i början av året. Valet föll på en begagnad Silvia, som känns mer gedigen. Värt att betona är att bägge har sina begränsningar, tröttnade snabbt på att temperatursurfa och installerade en PID. Varmt rekommenderat, så man i lugn och ro kan dra sin espresso utan att behöva gissa/jobba sig fram till rätt temperatur (möjligt att det är lite mindre bökigt med Gaggian). Silvian har 3x större kokare än Gaggian och sägs ha mycket bättre ånga, men det gäller ändå att tajma när man öppnar ångvredet så att termostaten inte hinner slå av värmen om man vill att den ska skumma bra, mycket enklare gjort med PID. Problemet jag har nu är om det kommer gäster, inte praktiskt att göra mer än ett par mjölkdrycker åt gången. EDIT: eller som Mayhem säger, gå upp ett snäpp och satsa på en värmeväxlare på en gång :blush:

Gaggian har mindre metall att värma upp så den ska vara redo efter ca. 20 minuter medan Silvian behöver ungefär dubbla tiden. De senaste versionerna har automatisk avstängning innan dess för att spara energi, med en äldre modell slipper du det bekymret och som du har läst bättre byggd Classic. Inte ovanligt att få med kvarn till ett bra pris begagnat, själv tycker jag att en steglös kvarn är att föredra. Har en minimoka som lär vara ungefär likvärdig med Rockyn i övrigt, högst upp på önskelistan är något snabbare eller tystare :wacko:
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
En nackdel med att bara ha i den mängd bönor man behöver i hoppern är att de poppar runt mer, så det går lite långsammare och ändrar hur de mals om jag förstår det rätt. Alternativet är att väga efteråt eller öva på att bedöma mängd efter volymen i filterkorgen. Som nybörjare nöjer jag mig med att skopa upp ungefärlig mängd hela bönor med ett hario-mått för att spara tid och lätt kunna byta sort/blandning.
 

tobahl

Member
Det är nya maskiner jag tittar på för närvarande. Blir inte så mkt mjölkdrycker för mig, i alla fall inte som jag kan förutse nu. PID kanske kommer i framtiden, men känns lite överkurs just nu. Men med automatisk avstängning, stänger den av innan den är varm, eller hur menar du? Måste vara en designmiss? Gäller det bara Gaggia'n eller är det på nya Silvia'n också?
 

Jonken

Well-known member
Det är nya EU-regler, går givetvis snabbare för vattnet att koka upp, men metallen behöver tid att stabilisera. Classic 2015 stängs av efter 9 min och Silvia E efter 30 min. Om man spolar varmt vatten genom ångrör och grupp kan det räcka på Silvian, men gäller att inte glömma bort den... Kanske inte så svårt att dra om ledningar för att komma runt problemet, men då förlorar man väl lite poängen med att köpa nytt :mellow:
 
Senast ändrad:

tobahl

Member
Ja, det verkar ju vara lite meckigt ändå med dessa två. Om man går upp lite mer i pris och kollar på Nuova Simonelli Oscar II till exempel då?
 

cogli0ne

Active member
Har både en Rancilio Silvia med Rocky och en gaggia classic med MDF.
De senare köptes begagnat nyligen för att jag var nyfiken och priset var bra.

Jag hade hört att classicen skulle vara mindre kräsen än Silvian, det är ingenting jag märkt av utan mina skott är hittills bättre på silvian.

Att skumma mjölk går bra på båda maskinerna, det är dock lite annorlunda.

Silvian tog ett tag att vänja sig vid och mjölken kunde bli lite "lös".

På gaggian är det lätt att mjölken istället blir väldigt fluffig pga pannarellomunstycket. Har aldrig fått för "lös" mjölk av den utan tvärtom för fluffig.

Gör aldrig större mängder mjölkdrycker så jag har inte märkt av behov av större kokare.

När det gäller temp är båda ok så länge man befinner sig bra i temperaturcykeln, spola lite o se var man befinner sig.

Kan rekommendera båda men skulle säga att silvian har ett övertag, även om jag tycker gaggian är en snyggare maskin.

Funderar dock på att sälja båda och skaffa en begagnad giotto... Inte så att jag är missnöjd och behöver något bättre men den är tilltalande på något sätt .
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp