Espressofunderingar

tobahl

Member
Mitt kaffeintresse har blommat upp igen och jag har precis beställt en Aeropress och Hario Slim att ha i båten i sommar. Nu går funderingarna över till vad jag behöver hemma. Just nu har jag en Moccamaster, Bialetti Moka och en Nespresso.

Jag har rätt länge varit insnöad på en Gaggia Classic, men nu även börjat titta på Rancilio Silvia som kanske känns bättre egentligen. Jag är helt nybörjare på Espresso men har inget emot att det tar lite tid att lära sig. Vad jag förstår så är Gaggian lite enklare medan Silvian kanske lite bättre, vilket gör att mitt val nu lutar åt Silvia. Jag misstänker att för mig kommer det inte spela någon större roll på det stora hela, men om Silvian är lite bättre köper jag hellre den. Jag kommer förmodligen inte använda mjölkskummaren så mkt, så det är ingen faktor som är avgörande.

...och så kommer det där med kvarnen. Till en början hade jag tänkt att köra med Hario Slim'en, men misstänker att det blir lite jobbigt i längden, så har tittat på Rancilio Rocky som många verkar tycka är bra. Dock har jag ett par saker jag undrar angående den. Eftersom burken med bönorna inte är lufttät och jag inte kommer dricka extremt mkt kaffe (bor ensam), är det vettigt att bara hälla på de bönorna jag ska använda för stunden och mala de direkt? Om inte, hur vet man hur mkt man ska köra? Är det något man vänjer sig med tillslut eller finns det något sätt att mäta? Har en gammal Wilfa som jag kan använda när jag ska köra bryggkaffe/moka/aeropress(när den inte är i båten), så kommer inte behöva ställa om espressokvarnen så mkt känns det som.
 

Xenon

Well-known member