Från enkel maskin till mer avancerad = Från bra torra puckar till gegga

johan_paz

Member
När jag såg en annons så gjorde jag slag i saken, bytte ut min fungerande och välskruvade isomac brio mot en poccino opus one (skall vara en ombrandad isomac mellenium). Stor snygg maskin, kaffet blir riktigt bra, betydligt lättare att skumma mjölk, osv.

Men, puckarna blir dyblöta. Att knacka ur dem är förenat med viss fara, pucken vill inte fint glida ner i stomp-boxen, utan skvätter gärna varm kaffesump omkring sig. Det blir en del kvar i korgen när man slagit ut, på den sneda väggen närmast botten. På min brio så hade jag efter en del träning bara helt torra puckar, förutom vattnet på toppen. Min poccino släpper ut trycket ner i boxen under som den ska så det ska inte vara det.

Finns det något trick för att få en e61 puck torr? Korgen har ju avsmalnade sidor närmast botten medans min brio hade raka sidor, är detta något som underlättar en torr puck? Jag har försökt med finare och finare malning, men märker ingen skillnad. Kaffet blir riktigt bra men det är ett helsike att försöka göra mer än en kopp åt gången, då jag måste flytta korghållaren över hela köket, skölja ur den, lirka ur vattnet innan jag går tillbaka till maskinen, så att göra cappuccino till både mig o min bättre hälft resulterar i att en av dem blir tämligen kall.

I vilken ände ska man börja? Kvarnen jag har är en poccino med, ombrandad från isomac antar jag, ser ut som en standard kvarn, står inget namn på den. Jag maler i så mycket kaffe så att övre kanten på tampern (standard isomac dubbel tamper) är precis i nivå med kanten efter att ha tryckt till ganska hårt.

Tack på förhand
Johan
 

Large

Well-known member
Receptet på torra puckar brukar vara att mala grövre istället för finare.
 

johan_paz

Member
Testade betydligt mer grovt malet, gav betydligt sämre kaffe, kortare tid, dock torrare puck men den höll inte samman, mer blev kvar i korgen än innan när jag slog ut den. Får väl försöka hitta någon gyllene medelväg.
 

edtbjon

Well-known member
Det där med "torra puckar" har till en del med maskinen i sig själv att göra. Vissa maskiner ger blöta puckar, andra inte. Handlaget med spaken har också viss betydelse, kanske till och med stor betydelse.
Jag har själv en Vibiemme där jag fick genomblöta puckar till att börja med, men efter ett tag blev det bättre. Jag frågade också runt om vad som kunde vara fel men fick inget egentligt svar. Så hur vad och varför vet jag faktiskt inte, men jag antar att det har med just handlaget och hanteringen av maskinen att göra.
Det som till syvende och sist är viktigt är att kaffet blir bra, inte att puckarna är torra.
 

Jonken

Well-known member
Tanken är väl att minska utrymmet och därmed vattenmängden som får plats mellan pucken och spridarfiltret. Blir smaken lidande av att ändra malning/dosering kanske det är värt att testa med en annan korg, vet inte om det har betydelse för puckens konsistens men däremot vad malningsgraden och doseringen resulterar i koppen. Sen är risken att det blir mer jobb att göra rent spridarfiltret istället :blush:
 

Mayhem

Well-known member
Kaffet blir riktigt bra men det är ett helsike att försöka göra mer än en kopp åt gången, då jag måste flytta korghållaren över hela köket, skölja ur den, lirka ur vattnet innan jag går tillbaka till maskinen, så att göra cappuccino till både mig o min bättre hälft resulterar i att en av dem blir tämligen kall.
Det där låter ju överdrivet omständigt. Jag sköljer helt enkelt ur filterhandtaget med vatten rakt ur gruppen, direkt efter att jag slagit ut pucken. Men så har jag ju en maskin med fast vatten och avlopp, spillbrickan kanske blir snabbt full om man skall göra en mängd kaffe i följd annars…
 

gabriel b

Well-known member
Jag har till in Gaggia Classic en handfull med olika korgar i olika storlekar. Använder jag en 22g och fyller med 15g kaffe så blir det att vattnet blir kvar ovanför pucken. Detta kan då medföra en "geggigare" puck.

Kör uteslutande med VST 15g och VST 22g korgarna.
 

Jonken

Well-known member
Jag har till in Gaggia Classic en handfull med olika korgar i olika storlekar. Använder jag en 22g och fyller med 15g kaffe så blir det att vattnet blir kvar ovanför pucken. Detta kan då medföra en "geggigare" puck.

Kör uteslutande med VST 15g och VST 22g korgarna.

Som jag förstår det är det inte meningen att ha för lite i en VST-korg. +- 1g så 21-23 för din 22g-korg.

Vill man ha torra puckar är spakmaskiner svåra att slå i min erfarenhet.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp