Espressomaskin under IKEA skåp - problem?

karlingen

Member
Ser ni några problem med att ha en het espressomaskin (Izzo Alex Duetto) under ett skåp? Kan skåp förstöras av värme?
Som ni ser på bilden är det väldigt nära skåpet. När maskinen blir väldigt varm, efter ca 30 min, börjar den alstra så mycket värme att skåpet också blir varmt.

Bra för kopparna, men dåligt för skåpet?

FullSizeRender.jpg
 

hne

Well-known member
Värmen i sig borde inte vara så mycket problem. Fukt däremot har sönder spånplattor i ett nafs så ser till att det inte pyser ut en massa fukt. Jag har haft på maskinen, en Rocket R58 i samma storlek som din Duetto, just under 13h/dag i typ tre år under samma skåp och det enda som verkar hända är att det som ligger på understa hyllan i skåpet blir varmt.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
 

bauta

Well-known member
Jag har en liknande setup och instämmer med hne, det är fukten som kan vara problem. För tex diskamaskiner & ugnar finns en folie som limmas under hyllan. Jag har en sådan under bänkskivan under min espressomaskin då diskmaskinen står undertill.
 

Ppettson

Well-known member
Min spontana tanke vore att beställa en tunn plåt som är vit och sätta på undersidan med distanser mellan skåpstomme och plåt. På det viset skyddar du stommen och samtidigt får du genomluftning tack vare distanserna. Alternativ nummer två vore att köpa självhäftande plast i vit matt färg och klä in undersidan av stommen samt vika upp den i framkant in i skåpet för att skydda även där och lägga en tunna vit siliconsträng i varje skarv/hörn på stommen.
 

svartvest

Well-known member
Så blev det även i vårt gamla kök. I köket nu har jag större utrymme mellan bänk och skåp 67cm.
 

Xerxes

New member
Instämmer oxå med hne, skåpet tål garanterat värmen från kaffemaskinen. Fukt kan förstöra ett skåp snabbt, men en någorlunda frisk kaffemaskin ska inte släppa ifrån sig någon fukt (ånga) förutom just när man gör kaffe, skummar mjölk eller drar tevatten från den, vilket i en normal hemmasituation inte torde bli någon påtaglig fuktbelastning. Sannolikt betydligt mer fuktpåslag när man t ex häller av pastavatten i diskhon som oftast är under skåp. Själv haft espressomaskiner (Quickmill Andreja, La Marzocco GS/3) under köksskåp (vanlig folierad spånskiva, laminatluckor) i mer än 10 år, igång 15-16 h/dygn med multipla dagliga kaffeshots och mjölkskumningar, med den enda biverkningen att tallrikarna på understa hyllan är lätt uppvärmda vilket jag tycker är rätt trevligt. Inga märkbara förändringar i skåpstomme eller luckor.
Så, "don't fix it if it isn't broken", ser ingen anledning att göra några mer eller mindre avancerade byggåtgärder om inga märkbara problem uppstått eller om man inte har betydligt mer ånga än vad som kan betraktas som ordinärt från sin maskin.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp