Läckande Gaggia Classic

Gluebear

Member
Hej.
Har läst en massa trådar här på forumet men inte hittat det jag söker. Såhär:
När jag ska ånga mjölken börjar det läcka från ångröret. Det verkar ju inte vara helt ovanligt med Gaggian! Men i mitt fall läcker det också från spridarfiltret. Det finns säkert någon tråd som beskriver det här men jag har inte hittat den...
Vad kan jag göra?
Tacksam för hjälp.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

rannagarden

Well-known member
Det är nog kalk i solenoidventilen. Eller så är den helt enkelt lite sliten. Rengör eller byt så slipper det läcka från gruppen.
/M
 

Gluebear

Member
Det är nog kalk i solenoidventilen. Eller så är den helt enkelt lite sliten. Rengör eller byt så slipper det läcka från gruppen.
/M
Och då undrar jag såklart hur jag gör det enklast. Hjälper det med avkalkning? Måste jag plocka ur och isär den? Och ifall det sistnämnda var hittar jag en bra beskrivning på hur det görs? Går det att plocka ut bara solenoidventilen eller måste jag plocka ut hela kokaren? Många frågor...

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

rannagarden

Well-known member
Är det en begagnad eller ny maskin?
Om en avkalkning hjälper vet jag inte. Det kan hjälpa. Google hjälper till med avkalkningsprocedur.
Att få loss och rengöra solenoidventilen är lite trixigt. Google hjälper till med interiörbilder och sprängskiss. Det går att plocka ur ventilen utan att ta ur kokaren.
/M
 

Gluebear

Member
Är det en begagnad eller ny maskin?
Om en avkalkning hjälper vet jag inte. Det kan hjälpa. Google hjälper till med avkalkningsprocedur.
Att få loss och rengöra solenoidventilen är lite trixigt. Google hjälper till med interiörbilder och sprängskiss. Det går att plocka ur ventilen utan att ta ur kokaren.
/M
Tack. Jag får väl prova. Problemet uppstod nog efter att jag avkalkat när jag tänker efter. Kanske kan något lossnat och sen satt sig där. Tack. Återkommer när det är gjort. När nu det blir. Maskinen funkar ju men visst är det lite störigt med droppandet.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

Gluebear

Member
Tack. Jag får väl prova. Problemet uppstod nog efter att jag avkalkat när jag tänker efter. Kanske kan något lossnat och sen satt sig där. Tack. Återkommer när det är gjort. När nu det blir. Maskinen funkar ju men visst är det lite störigt med droppandet.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Plockade ut solenoidventilen och försökte rengöra den. Jag kom dock inte in i den ordentligt. Det satt en liten grej i ett rör som inte ville komma ut. Såg inget smuts där jag kom åt. Satte ihop allt och märkte ingen skillnad. Kanske måste jag helt enkelt köpa en ny ventil. Samtidigt tänker jag att eftersom det droppar ur ångröret måste väl den ventilen också vara trasig? Annars hade det väl varit tätt där och bara kommit vatten ur brygghuset? Det finns väl inget sätt att rengöra ångventilen? Den byter en bara?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
En alternativ teori kan vara att kalken du fick bort hjälpte till att täta diverse springor, har ingen erfarenhet av Gaggia Classic men vet att på vissa äldre maskiner undviker man avkalkning.. kanske inte hjälpsamt men det kan ju vara ett problem som löser sig självt så småningom :wub:
 

rannagarden

Well-known member
Prova med en ny solenoidventil. Jag gissar att den kärvar och inte sluter tätt när trycket byggs upp i kokaren.
Ångrörsventilen är känslig för när man överdriver hur hårt man stänger den. För mycket kraft deformerar nålventilen vilket medför visst läckage.
/M
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp