Köpa råa bönor.

Blue sea

Active member
Hej.
Jag undrar om var på internet kan man köpa bra råa bönor. Jag har sätt någonstans om man köper för 300 kr för man gratis frakt, men jag hittar inte det. Är det viktigt när bönor är skördade? Tack i förhand.
 

Jonken

Well-known member
Ja, dels skiljer sig skörden från år till år precis som med viner, men framförallt vill du inte att bönorna ska vara för gamla. Med undantag för varsamt åldrat kaffe kan man räkna med att de smakar bäst inom ett år.

Också nyfiken på fler bra ställen att köpa bönor från, finns visserligen en tråd om det. Rostakaffe.se har fri frakt för order över 700kr, infon lämnar lite att önska och något lägre priser åtminstone för enstaka sorter vore trevligt.
 
Senast ändrad:

edtbjon

Well-known member
Som Svartvest har påpekat finns det en tråd för just ställen och adresser om råkafffe. Men det som inte står där, är att du kanske först blir nöjd med att överhuvudtaget kunna rosta bönorna själv (i exemplevis ugnen eller så). Efterhand som hobbyn blir mer avancerad, kommer du också att ställa större krav på råvaran och då kommer "bäst före" att börja spela in.
När du känner att du börjar förstå vad rostning handlar om är de absolut bästa ställena lokala rosterier. Förutom kaffet som de rostar "för brödfödan" har de kanske även några säckar med riktigt bra special-kaffe. Fråga snällt och du kan säkert få med dig några kilo till ett bra pris.
Annars rekommenderar jag rostakafffe.se... Om du inte vet var du ska börja, så maila och fråga om ett startpaket. Det har de haft förut och de vet vad du ska ha för att få både variation och sorter som passar bra ihop.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp