Koppla på vatten till espressomaskin , vad bör man tänka på

Ppettson

Well-known member
Hej!

Har tänkt att ansluta mina espressomaskiner på vattenledningen, vad bör man tänka på vad gäller kalkfilter, etc för att skydda maskinerna maximalt. Idag har jag en påse ligger i vattentanken som ska minska kalket osv. och misstänker att det finns något liknande som man bör ha och som ni har erfarenhet av kan jag tänka mig :)
 

Ampalang

Well-known member
Jag har ett Bestmax kolfilter pga att jag tidigare hade mkt partiklar i vattnet.
När jag får igång maskinen igen ska jag göra ett nytt vattenprov för att se hur det ser ut nu med kommunalt vatten då jag tidigare hade egen brunn.

Bor du i lägenhet behöver du eventuellt en tryckregulator, jag kan ställa mitt tryck själv och så länge det inte påverkar upplevelsen av vattnet ur kranarna så fungerar det för mig.

Ett vattenprov säger allt du behöver veta om ditt vatten och sedan är det bara att googla över vad du behöver för filter men mig veterligen är det endast Bestmax som har filter framtagna specifikt för kaffemaskiner.
 

Ampalang

Well-known member
Jag hade turen att få hem en försäljare för BWT när jag gjorde min installation.
Visade sig att jag bland annat hade för höga blyvärden så att vattnet räknades som otjänligt, därav att vi inte grävde ner oss i vattenkvaliteten för mkt utan stannade vid ett kolfilter för att få bort så mkt partiklar som möjligt.

Nu när jag grävt ner 300k i att få kommunalt vatten börjar det bli dags att ta tag i kaffet igen.

Här är deras olika filter avsedda för att få kaffet att smaka så bra som möjligt.
http://www.bwt-wam.com/en/Application/Hot-drinks/Pages/default.aspx
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp