Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 9 till 12 av 12
    Junior Member
    Reg.datum
    maj 2017
    Jonken, bra idé. Klart värt att undersöka.

Mayhem, vilka testade du?

Robustans rykte är baserat i ovan kaffebonde, som jag förstått det. Lättodlat lockar de ovana som vill försöka tjäna sitt levebröd och bristande kompetens leder till sämre produkt. Min förhoppning är att det går att få till en duglig robusta när man får kläm på hur de ska skötas. Jag är ju själv nybörjare så robusta verkar vara bästa sättet att börja. Tycker det är lite oklart hur man bedömer huruvida ett område är lämpligt för arabica, så robusta är lättare att välja ur den aspekten också.

Junior Member
    Reg.datum
    maj 2017
    Jonken, bra idé. Klart värt att undersöka.

Mayhem, vilka testade du?

Robustans rykte är baserat i ovan kaffebonde, som jag förstått det. Lättodlat lockar de ovana som vill försöka tjäna sitt levebröd och bristande kompetens leder till sämre produkt. Min förhoppning är att det går att få till en duglig robusta när man får kläm på hur de ska skötas. Jag är ju själv nybörjare så robusta verkar vara bästa sättet att börja. Tycker det är lite oklart hur man bedömer huruvida ett område är lämpligt för arabica, så robusta är lättare att välja ur den aspekten också.

Kenia låter som en mer lämpad plats än Sverige för kaffe odling . Bara en liten detalj, jag vet att i flera kaffe länder så är det olagligt att ta in kaffe frön hur som helst på grund av att dom inte vill få in plantor som lättare kan sprida problem. Nu är hu förvisso robusta en extremt tålig planta, men det är inte säkert att du få börja odla den i alla fall. Så börja med att ta reda på om det är okej och om det är några sorte som lämpar sig bäst. Sen om du är i Kenia varför inte satsa på SL 28, SL 34, K7 eller Ruiru 11 som om jag inte är helt ute och cyklar fyra kaffe arte framtanna i och för Kenia, det är förvisso arabika bönor.

Senior Member svartvests avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Kenya, då tycker jag att du tar och läser James Hoffmann The world atlas of coffee. De vanligaste underarterna är SL-28, SL-34, Ruiru 11, Batian, K7. Kolla med vad har de för kaffe? Lokala kaffen kan också vara bra. Hur skall det processas efter skörd? Kenya har säkert en kaffeorganisation som man kan knyta kontakt med.

Liknande ämnen

1. Söker tips efter ny kaffebryggare
    Av rovbin i forum Hårdvara
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2016-08-26, 20:04
  2. Tips om malningsgrad
    Av Thomas_GBG i forum Hantverket
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-01, 10:56
  3. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 10:17
  4. FILM! Naken singel!