Söker tips om singel-robusta

Kraar

New member
Funderar på att börja odla kaffe för hemmabruk. Troligtvis robusta. Eftersom det tar cirka fyra år innan man kan provsmaka, så vill jag först prova olika bönor innan jag bestämmer mig för vilken det ska bli. Ytan till förfogande räcker uppskattningsvis till att täcka husbehovet, så jag vill helst odla en och samma sort, hellre än att chansa och plantera flera sorter. En som är god nog att dricka singel.

Några förslag på planta eller vart jag kan hitta en duglig kaffeprovning?
 

svartvest

Well-known member
Inte för att jag vill vara negativ men att odla kaffe på våra breddgrader är svårt. För att inte säga omöjligt. Jag hörde om en tant som hadet en kaffebuske som var många år som ibland gav blommor och frukt men inte till en förbrukning. Jag hade en Ugandisk robusta som är helt fantastisk tyvärr är det ingen kaffegrossist som tar hem kvalitativ robusta. Sedan har jag rostat upp allt nu hade jag haft något orostat hade jag kunna skicka bönor till dig.
 

henrik82

Well-known member
Vill inte heller krossa dina drömma men som svartvest säger så ska du nog inte har allt för höga förhoppningar om att få till det. Om du nu inte har ett stort och bra växthus, men tror nog inte att det skulle löna sig.
 

Jonken

Well-known member
Men man måste medge att det är en spännande målsättning. Själv har jag 17 små plantor av okänd sort som har växt sakta sakta i 2 år, blir glad om det blir en kopp någon gång i framtiden men har ingen större förhoppning om smaken. Under tiden är de ganska trevliga att se på i alla fall.
 

Kraar

New member
Synd på den ugandiska robustan. Hade varit toppen att kolla närmare på den.

Jag tänkte inte odla i Sverige. Marken är i västra Kenya och det är ett bördigt område. Tänkte anväda 1/6 hektar av tomten, vilket borde ge 15-85 kg per år. Hälften redan efter 4 år. Med bevattningssystem troligtvis i överkant av den statistiken. Det räcker fint för hemmabruk och nån julklapp till nära och kära.
 

Jonken

Well-known member
Det låter ju som bättre förutsättningar. Men om du ändå ska dit ner och plantera såpass mycket, borde det inte löna sig att besöka några lokala odlare?
 

Jonken

Well-known member
Nå, aldrig testat som espresso, men jag tycker även liberica som har ännu värre rykte än robusta kan vara kul att dricka. Variation förnöjer :coffee:
 

Kraar

New member
Jonken, bra idé. Klart värt att undersöka.

Mayhem, vilka testade du?

Robustans rykte är baserat i ovan kaffebonde, som jag förstått det. Lättodlat lockar de ovana som vill försöka tjäna sitt levebröd och bristande kompetens leder till sämre produkt. Min förhoppning är att det går att få till en duglig robusta när man får kläm på hur de ska skötas. Jag är ju själv nybörjare så robusta verkar vara bästa sättet att börja. Tycker det är lite oklart hur man bedömer huruvida ett område är lämpligt för arabica, så robusta är lättare att välja ur den aspekten också.
 

Kraar

New member
Jonken, bra idé. Klart värt att undersöka.

Mayhem, vilka testade du?

Robustans rykte är baserat i ovan kaffebonde, som jag förstått det. Lättodlat lockar de ovana som vill försöka tjäna sitt levebröd och bristande kompetens leder till sämre produkt. Min förhoppning är att det går att få till en duglig robusta när man får kläm på hur de ska skötas. Jag är ju själv nybörjare så robusta verkar vara bästa sättet att börja. Tycker det är lite oklart hur man bedömer huruvida ett område är lämpligt för arabica, så robusta är lättare att välja ur den aspekten också.
 

henrik82

Well-known member
Kenia låter som en mer lämpad plats än Sverige för kaffe odling :p. Bara en liten detalj, jag vet att i flera kaffe länder så är det olagligt att ta in kaffe frön hur som helst på grund av att dom inte vill få in plantor som lättare kan sprida problem. Nu är hu förvisso robusta en extremt tålig planta, men det är inte säkert att du få börja odla den i alla fall. Så börja med att ta reda på om det är okej och om det är några sorte som lämpar sig bäst. Sen om du är i Kenia varför inte satsa på SL 28, SL 34, K7 eller Ruiru 11 som om jag inte är helt ute och cyklar fyra kaffe arte framtanna i och för Kenia, det är förvisso arabika bönor.
 

svartvest

Well-known member
Kenya, då tycker jag att du tar och läser James Hoffmann The world atlas of coffee. De vanligaste underarterna är SL-28, SL-34, Ruiru 11, Batian, K7. Kolla med vad har de för kaffe? Lokala kaffen kan också vara bra. Hur skall det processas efter skörd? Kenya har säkert en kaffeorganisation som man kan knyta kontakt med.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp