Hur påverkar mjölkprodukter kaffe smaken?

Mokambo

Active member
Om det redan finns en tråd på detta, let me know.

Frågan är på vilket sätt mjölk eller grädde påverkar smaken av kaffet? Är det så att mjölken endast tar bort eller minskar vissa smaker och därför smakar det annorlunda eller är det så att mjöken också förhöjer eller lyfter fram vissa smaker i kaffet?

Jag dricker oftast kaffet svart, speciellt de första kopparna när jag köpt en ny böna, för att verkligen känna av alla potentiella smaker. Men att slänga i en pytteliten skvätt vispgrädde i moka kaffe är fantastiskt gott, funderar bara varför det är så?
 

brattham

New member
Hej, Mokambo!

Jag tänker på hur grädde påverkar smaken vid matlagning. Grädden tar ju fram och förstärker smakerna på ett lite mjukt och behagligt sätt samtidigt som det till för en viss sötma och härlig konsistens; upplevelsen blir en annan än utan grädde. Vad som som är godast, med eller utan grädde, är ju så klart en preferens, men också beroende på vad för slags mat man häller grädden på.

Jag tänker mig att det är samma med mjölk till kaffet. Det rundar av det vanligtvis så beska kaffet som så många svenskar, i brist på annat, dricker under sina kafferaster på jobbet.

Min upplevelse är att mjölk rundar av smaken, mildrar beskheten och samtidigt som den tar fram kaffets smaker fast på ett mjukt sätt. Värmer man mjölken kommer ännu mer av sötman fram i mjölken, vilket tilltalar många, inte minst som ett plåster på såret på det svarta Svenssonkaffets beskhet.

Själv tycker jag grädde tar över rätt mycket av kaffesmaken jämfört med mjölk. Sen beror det ju på om den är vispad eller inte. Eller om mjölken är skummad eller inte. Det ger ju lite olika olika upplevelser...

Min fru drack inte svart kaffe, innan jag introducerade ljusrostat specialkaffe (pour over) för henne. I sådant kaffe är ju sötman mer tydligt framträdande och beskheten tillbakahållen, och vips så försvann den största anledningen till att ha mjölk i kaffet. Till och med ungarna rycker ju koppen ur näven på en för att de tycker kaffer är så himla gott - och det utan mjölk.

Så visst tar mjölken bort, eller mildrar, vissa smaker, medan den framhåller andra. Och den har ju en sådan enorm betydelse genom att få alla dessa arbetande svenskar att stå ut med kaffet på deras raster och få dem att prata om andra trevligheter med varandra istället.

/Mvh Per B




Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

Jonken

Well-known member
Tror det är bra att tänka på det som matlagning :) Såvitt jag vet är kaffe mest syra och beska, mjölken tillför förrutom sin egen smak förhållandevis mycket sötma och fett. Sockret minskar egentligen inte syran men döljer den bra. Beskan är den inte lika bra på att dölja utan kanske snarare ökar kontrasten, testa att sockra svart kaffe.. som tur går ju fett väldigt bra med beska (lägger sig på smaklökarna?)

Temperaturen påverkas också och ändrar hur vi upplever smaken, se http://http://www.livescience.com/19288-room-temperature-coffee-taste.html

Finns säkert fler effekter av mjölk, som t.ex. borde binda med kaffet annorlunda än grädde. Personligen tycker jag att en riktigt bra kopp kaffe inte ska behöva balanseras med mjölk men att det är trevligt ibland, ungefär som mörk choklad vs. mjölkchoklad.

Angående "svenssonkaffe" tycker jag att problemet på arbetsplatser har mer med bryggningen (dålig temperatur och renhållning) samt tiden som går innan det hamnar i koppen att göra. Inte är bönorna så dåliga..
 

Mokambo

Active member
Tackar för svar, intressant. Stämmer nog som ni säger att mjölkprodukter "rundar av" smaker, syrligheten och bitterheten. Kom precis på att en Cortado (Cortado betyder att korta/hugga av) just kom till för att man vill "korta av" kaffet med fokus på syrligheten. Jag kan som sagt tycka att pyttelite grädde tar bort mer av syrligheten och framhåller mer bitterheten ibland, men jag kan ha fel, men jag gillar mer bitterhet än syrlighet (gillar 90% choklad tex). Så det kan ju vara så att jag gillar lite grädde i kaffet när det handlar om en böna som jag tycker är för syrlig, så kanske ska hitta bönor utan mycket syrlighet. Några tips?

Och det stämmer ju att mer mjölk och framförallt skummad sådan adderar mer sötma, därav att många gillar det, bra sätt kanske också att dölja kasst kaffe, vet inte. Kan också vara en anledning till att Cold Brew är så populärt, där tar man ju bort både syrligheten och bitterheten och det blir ganska sött ibland.

Ett annat problem med "arbetsplats kaffet" är nog att det också nästan alltid är färdigmalet kaffe, så inte nog med att kaffet är väldigt starkt rostat och därmed bränner bort mycket av smaker, så är det också inte nymalet, vilket gör det ännu mindre smakfullt och sen står i en super het kanna som sagt osv.

Angående socker så testade jag att göra Cafe Cubano (https://www.youtube.com/watch?v=azjPueFSbKo) Det var helt okej, inget jag skulle dricka regelbundet men kul att testa.
 

Jonken

Well-known member
Så länge det färdigmalda går åt snabbt är det ändå helt ok, finns tester där man kom fram till att förmalet t.om. kan smaka bättre än nymalet med något sämre kvarn de första dagarna. Gammalt kaffe har mindre syra, men trevligare då är ju kaffe som åldrats innan man rostar, t.ex. monsun Malabar :)

Robusta är också mindre syrligt, med mer beska och koffein. Ju mörkare rost desto mindre syra och koffein blir det kvar.
 
Senast ändrad:

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Jag gillar inte tillsatser i kaffet! Dåck kan jag (som den kock jag är) tänka mig att grädde passar vissa kaffen som kenyanska med hög syra, för att de mjukar upp den värsta syran! Jag älskar iofs riktigt syrliga kaffen, men vissa gör inte det!! Samt att som folk sa, fett lyfter fram smaker! Mjölk har jag aldrig förstått, men ev grädde?!? Inget jag använder dåck!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp