Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 18

Intensivast efter espresso?

Dricker mest espresso till vardags eftersom jag gillar den intensiva kraftfulla smaken (jämfört med tex bryggkaffe). Det jag inte gillar med espresso (dubbel espresso) är att den tar slut så fort :/ Därför så undrar jag vilken bryggmetod/kaffetyp efter espresso är den mest intensiva smakmässigt? Rent instinktivt tänker jag att det borde vara Moka? Eftersom man ofta använder espresso kaffe, bara att metoden och mängden skiljer sig.

Såklart är det väl så att en av anledningarna till att espresso smakar mycket är för att man använder mycket kaffe och lite vatten, vill man njuta av en kopp längre så måste man ha mer vatten men därmed blir kaffet mindre intensivt såklart, såvida man inte doserar mer kaffe, men då sitter man ju svettas och skakar till slut

Senior Member
    Reg.datum
    sep 2009
    Citat Ursprungligen postat av Mokambo Visa inlägg
    Dricker mest espresso till vardags eftersom jag gillar den intensiva kraftfulla smaken (jämfört med tex bryggkaffe). Det jag inte gillar med espresso (dubbel espresso) är att den tar slut så fort :/ Därför så undrar jag vilken bryggmetod/kaffetyp efter espresso är den mest intensiva smakmässigt? Rent instinktivt tänker jag att det borde vara Moka? Eftersom man ofta använder espresso kaffe, bara att metoden och mängden skiljer sig.

Såklart är det väl så att en av anledningarna till att espresso smakar mycket är för att man använder mycket kaffe och lite vatten, vill man njuta av en kopp längre så måste man ha mer vatten men därmed blir kaffet mindre intensivt såklart, såvida man inte doserar mer kaffe, men då sitter man ju svettas och skakar till slut
    Dubbel espresso? Mer seriöst känner jag att presskanna samt att botanisera bland mörkrostade kaffebönor kanske kan vara något. Samma som espresso blir det ju dock inte.

Citat Ursprungligen postat av magho403 Visa inlägg
    Dubbel espresso? Mer seriöst känner jag att presskanna samt att botanisera bland mörkrostade kaffebönor kanske kan vara något. Samma som espresso blir det ju dock inte.
    Det är just dubbel espresso som jag kör mest. Jag trodde presskanna var likadant som bryggkaffe typ? I smaken alltså.

Senior Member
    Reg.datum
    jul 2007
    Med en Mokabryggare kan du få till väldigt intensiva smaker och är det något åt espressohållet du är ute efter är det en bra början.

Med en 6 koppars får du ut 2.5dl kaffe har jag för mig sedan är det bra att välja ett ett kaffe som passar dina smaklökar och mala det färskt som vanligt.

Det går att få till något som är väldigt nära espresso i smaken men espresso är så mkt mer när det kommer till konsistens, crema osv...

Citat Ursprungligen postat av Ampalang Visa inlägg
    Med en Mokabryggare kan du få till väldigt intensiva smaker och är det något åt espressohållet du är ute efter är det en bra början.

Med en 6 koppars får du ut 2.5dl kaffe har jag för mig sedan är det bra att välja ett ett kaffe som passar dina smaklökar och mala det färskt som vanligt.

Det går att få till något som är väldigt nära espresso i smaken men espresso är så mkt mer när det kommer till konsistens, crema osv...
    Aha, intressant, ska testa det. Precis som du säger så är väl espresso extraktionstekniken annorlunda så därför smakar inte 60cl espresso från en espresso maskin samma som 60cl kaffe från en moka bryggare även fast man har samma bönor.

Men visst är det så att en Mokabryggare lite mer förlåtande vad gäller malningen och typ av bönor? Man kan använda både typiska espressobönor och bryggkaffebönor i en Moka?

Senior Member
    Reg.datum
    jul 2007
    Moka är väldigt mkt mer förlåtande.
    En Espressomaskin kan jämföras med en skalpell och Mokabryggaren med en morakniv.

Du har inte den kontrollen över själva bryggningen/extraktionen med Moka som du har när du gör en espresso.

Det går egentligen inte att jämföra men ändå, gillar du starkt kaffe så är det en bra makapär att prova sig fram med.

Högst ovetenskapligt, men för intensivast smak borde det ju vara att koka kaffet direkt i vattnet.
    Nu är det inte kok-kaffe jag pratar om men pröva så här: Mal kaffet mycket fint, ha stor mängd kaffe till liten mängd vatten och koka ett par minuter.
    Om jag fattat det rätt så är det ungefär så turkisk bryggning går till. Fast jag gillar inte sumpet så för min del skulle det bli en omgång filtrering innan jag dricker det. Kanske genom en aeropress med stålfilter om man har en sån..?

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Turkiskt kaffe ska inte koka, det är det svåra oavsett metod (utom kallkaffe) - för varmt vatten och det blir beskt, för kallt blir gärna surt.

Har du provat americano, Mokambo? 1:1 espresso:vatten, resultatet är bättre än det låter i min åsikt.

Liknande ämnen

1. Efter Silvia
    Av Andreas P i forum Espressomaskiner
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-11-19, 13:49
  2. Skänkes: Husets espresso från Espresso House
    Av gabriel b i forum Köp och sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 19:09
  3. På jakt efter söt espresso
    Av Vrålapan i forum Mjukvara
    Svar: 16