Intensivast efter espresso?

Mokambo

Active member
Dricker mest espresso till vardags eftersom jag gillar den intensiva kraftfulla smaken (jämfört med tex bryggkaffe). Det jag inte gillar med espresso (dubbel espresso) är att den tar slut så fort :/ Därför så undrar jag vilken bryggmetod/kaffetyp efter espresso är den mest intensiva smakmässigt? Rent instinktivt tänker jag att det borde vara Moka? Eftersom man ofta använder espresso kaffe, bara att metoden och mängden skiljer sig.

Såklart är det väl så att en av anledningarna till att espresso smakar mycket är för att man använder mycket kaffe och lite vatten, vill man njuta av en kopp längre så måste man ha mer vatten men därmed blir kaffet mindre intensivt såklart, såvida man inte doserar mer kaffe, men då sitter man ju svettas och skakar till slut ;)
 

magho403

Well-known member
Dricker mest espresso till vardags eftersom jag gillar den intensiva kraftfulla smaken (jämfört med tex bryggkaffe). Det jag inte gillar med espresso (dubbel espresso) är att den tar slut så fort :/ Därför så undrar jag vilken bryggmetod/kaffetyp efter espresso är den mest intensiva smakmässigt? Rent instinktivt tänker jag att det borde vara Moka? Eftersom man ofta använder espresso kaffe, bara att metoden och mängden skiljer sig.

Såklart är det väl så att en av anledningarna till att espresso smakar mycket är för att man använder mycket kaffe och lite vatten, vill man njuta av en kopp längre så måste man ha mer vatten men därmed blir kaffet mindre intensivt såklart, såvida man inte doserar mer kaffe, men då sitter man ju svettas och skakar till slut ;)

Dubbel espresso? Mer seriöst känner jag att presskanna samt att botanisera bland mörkrostade kaffebönor kanske kan vara något. Samma som espresso blir det ju dock inte.
 

Mokambo

Active member
Dubbel espresso? Mer seriöst känner jag att presskanna samt att botanisera bland mörkrostade kaffebönor kanske kan vara något. Samma som espresso blir det ju dock inte.

Det är just dubbel espresso som jag kör mest. Jag trodde presskanna var likadant som bryggkaffe typ? I smaken alltså.
 

Ampalang

Well-known member
Med en Mokabryggare kan du få till väldigt intensiva smaker och är det något åt espressohållet du är ute efter är det en bra början.

Med en 6 koppars får du ut 2.5dl kaffe har jag för mig sedan är det bra att välja ett ett kaffe som passar dina smaklökar och mala det färskt som vanligt.

Det går att få till något som är väldigt nära espresso i smaken men espresso är så mkt mer när det kommer till konsistens, crema osv...
 

Mokambo

Active member
Med en Mokabryggare kan du få till väldigt intensiva smaker och är det något åt espressohållet du är ute efter är det en bra början.

Med en 6 koppars får du ut 2.5dl kaffe har jag för mig sedan är det bra att välja ett ett kaffe som passar dina smaklökar och mala det färskt som vanligt.

Det går att få till något som är väldigt nära espresso i smaken men espresso är så mkt mer när det kommer till konsistens, crema osv...

Aha, intressant, ska testa det. Precis som du säger så är väl espresso extraktionstekniken annorlunda så därför smakar inte 60cl espresso från en espresso maskin samma som 60cl kaffe från en moka bryggare även fast man har samma bönor.

Men visst är det så att en Mokabryggare lite mer förlåtande vad gäller malningen och typ av bönor? Man kan använda både typiska espressobönor och bryggkaffebönor i en Moka?
 

Ampalang

Well-known member
Moka är väldigt mkt mer förlåtande.
En Espressomaskin kan jämföras med en skalpell och Mokabryggaren med en morakniv.

Du har inte den kontrollen över själva bryggningen/extraktionen med Moka som du har när du gör en espresso.

Det går egentligen inte att jämföra men ändå, gillar du starkt kaffe så är det en bra makapär att prova sig fram med.
 

wheelie87

Active member
Högst ovetenskapligt, men för intensivast smak borde det ju vara att koka kaffet direkt i vattnet.
Nu är det inte kok-kaffe jag pratar om men pröva så här: Mal kaffet mycket fint, ha stor mängd kaffe till liten mängd vatten och koka ett par minuter.
Om jag fattat det rätt så är det ungefär så turkisk bryggning går till. Fast jag gillar inte sumpet så för min del skulle det bli en omgång filtrering innan jag dricker det. Kanske genom en aeropress med stålfilter om man har en sån..?
 

Jonken

Well-known member
Turkiskt kaffe ska inte koka, det är det svåra oavsett metod (utom kallkaffe) - för varmt vatten och det blir beskt, för kallt blir gärna surt.

Har du provat americano, Mokambo? 1:1 espresso:vatten, resultatet är bättre än det låter i min åsikt.
 

Mokambo

Active member
Högst ovetenskapligt, men för intensivast smak borde det ju vara att koka kaffet direkt i vattnet.
Nu är det inte kok-kaffe jag pratar om men pröva så här: Mal kaffet mycket fint, ha stor mängd kaffe till liten mängd vatten och koka ett par minuter.
Om jag fattat det rätt så är det ungefär så turkisk bryggning går till. Fast jag gillar inte sumpet så för min del skulle det bli en omgång filtrering innan jag dricker det. Kanske genom en aeropress med stålfilter om man har en sån..?

Har länge velat testa turkist kaffe, verkar inte va super svårt att lyckas med om man har rätt utrustning, men först måste jag prova det någonstans ute, kan ju vara för starkt för mig :)

Turkiskt kaffe ska inte koka, det är det svåra oavsett metod (utom kallkaffe) - för varmt vatten och det blir beskt, för kallt blir gärna surt.

Har du provat americano, Mokambo? 1:1 espresso:vatten, resultatet är bättre än det låter i min åsikt.

Ah, just det, det kan ju va nått, jag tänkte bara på loungo som jag brukar göra genom att låta espresson extraheras lite längre, men blir lätt ganska bittert om jag inte minns fel. Americano är ju mer vatten, ska testa det, tack.
 

svartvest

Well-known member
Jag har inte så stor erfarenhet av etiopiskt kaffe, men jag tänker att bryggmetoden påverkar hur vi upplever intensiteten på kaffet.
 

Mokambo

Active member
Har fått tag på både en Bialetti Kona och en Bodum Chambord nu, det var intressant att testa samma bönor i dessa apparater och jämföra med espresso också. Jag trodde att jag skulle gilla smaken från Mokan bäst, den var mer intensiv än fransk pressen, men av någon anledning så kunde jag uppleva fler smaker i fransk pressen, mer nyanser, jag vet inte, lite förbryllad, men intressant. Nu är frågan om man skall skaffa sig ett pour-over kit också, är det någon skillnad från fransk pressen måntro?
 

Ampalang

Well-known member
En av anledningarna till mer dynamik i franskpressen är större kontroll över bryggningen.
De två bryggmetoder med minst kontroll är enligt mig moka och perkulator.

Gör som proffsen, kör pourover, aeropress och espresso.
 

henrik82

Well-known member
Med pourover så kommer du få en mycket mer elegant och renare smak. Det beror ju på att du filtrera kaffet (då får fines i franskpress), sen så fastnar det mesta av oljorna i pappersfiltret. Jag är inte så stor Aeropress supporter längre, men det beror mer på att jag gör större brygg till mig själv, men med en så så får du allt från en kaffe som man smakmässigt kan jämföra med en espresso till bryggkaffe. Plus att det är din bästa vän när du är på resande fot.
 

Mokambo

Active member
Aha, intressant, får ta och kolla på Aeropress senare då, även fast jag tycker Moka bryggaren är ganska rese vänlig. Jag har läst lite om att man kan modifiera sin fransk press genom att lägga till ett filter i själva pressen och på så sätt få en renare kopp, har inte testat själv än men kan vara nått (då får man även bort mer av de "dåliga" oljorna tydligen). https://www.youtube.com/watch?v=UOSh5HYxkEg

Vad gäller pour-over, antar att det är en smaksak om man föredrar Chemex eller V60?
 
Senast ändrad:

henrik82

Well-known member
Om du ska ut och kamps så är mokabryggare helt okej, men försöka att få till det i hotellrummet är lite mer trix, Aeropressen en kvarn och kaffe är allt du behöver för dom flesta hotellrummen har en vattenkokare idag.

När det kommer till pourover så skulle jag gå för en V60, den är inte riktigt lika petig som chemex.
 

Jonken

Well-known member
Jag trodde att jag skulle gilla smaken från Mokan bäst, den var mer intensiv än fransk pressen, men av någon anledning så kunde jag uppleva fler smaker i fransk pressen, mer nyanser, jag vet inte, lite förbryllad, men intressant.

Det är nog för att kaffet extraheras under längre tid i pressen, blir en helhetsbild i koppen. Enklaste varma metoden att lyckas med tycker jag, nackdelen är väl att det är svårt att sikta in sig på vissa nyanser utan att få de andra på köpet. Finns finare metallnät också som t.ex. i espro om du vill få renare kaffe.
 

Ampalang

Well-known member
Jag kör Harios V60 03 pappersfilter i min Chemex och det fungerar utmärkt som ersättare för Chemex egna filter då min kvar lämnar för mkt fines för att det ska gå att få kontroll över bryggningen.
Kvarn = Wilfa Svart
 

Mokambo

Active member
Det är nog för att kaffet extraheras under längre tid i pressen, blir en helhetsbild i koppen. Enklaste varma metoden att lyckas med tycker jag, nackdelen är väl att det är svårt att sikta in sig på vissa nyanser utan att få de andra på köpet. Finns finare metallnät också som t.ex. i espro om du vill få renare kaffe.

Okej, intressant. Dock vid närmare eftertanke så känns ju en presskanna med filter, för att få renare kaffe mer som en pour-over, så gillar man det är det kanske bättre att köra med pour-over. Jag kan uppskatta det lite grumliga oljiga fransk press kaffet antar jag, vi får se.
 
Topp