Val av kvarn

JOP74

New member
Har just köpt en Gaggia Classic och skall komplettera med en kvarn.

Funderar mellan Ascaso i steel 1, Rancilio Rocky och Graef - CM800.

Ascason 2390 kr.
+ för espresson med sin steglösa kvarn.
+ storlek och utseendet
- jobbigt att ställa om till andra sorter och sen tillbaka.

Rancilion 2590 kr
+ enkelt ställbar mellan olika malningsgrader.
- lite tar lite mer plats, inte lika snygg :)

Graef CM800 ca 1580 kr
+ billigare än båda och även den ställbar mellan olika sorter.
- Känns lite plastigare och inte lika snygg heller.
Koniskt verk.? vet inte om det spelar nån större roll

Så frågan är: Satsa på den bästa för espresso eller köra en kompromiss..? Jag dricker ju även perkulator, kok och pour over...
Prismässigt skiljer det ju inte så ofantligt mycket men rent praktiskt och utseende/plats är det ju en del som skiljer sig.
Det lutar mest åt Ascason i dagsläget.

1 http://www.baristashopen.se/kaffe/k...nox-shining-espressokvarn-allroundkvarn-1.php
2 http://www.rigtigkaffe.se/sv/espressokvarnar/214-rancilio-rocky.html
3 http://cdon.se/hem-tradgard/graef-mill-cm800-40-indst-p39636069
 

svartvest

Well-known member
Min första kvarn var en Amfin ks den har steg och fungerar utmärkt till alla sorters bryggning. Jag skulle gå gå på en rockykvarn.
 

Jonken

Well-known member
Har en steglös minimoka, om Ascason är i närheten lika känslig skulle jag inte rekommendera att försöka använda kvarnen för grovmalet och sen försöka hitta tillbaka till espresso. Blir både bökigt och svårt.
Å andra sidan läser man om att det kan skilja mer än 5 sekunder i extraktionstid mellan stegen på en Rocky även med nya malskivor.
Själv har jag löst det med en billig wilfa vid sidan av för press/filter etc.
 

magho403

Well-known member
Jag tror också på att skaffa en espressokvarn samt en Wilfa WSCG-2 vid sidan av för allt som inte är espresso. Den enda kvarn som jag uppfattat klarar både och är Sage Smart Kaffekvarn. Jag har dock inte provat Sagen själv så kan inte uttrycka mig om den fungerar tillfredsställande för alla olika bryggmetoder.
 

JOP74

New member
Tack för råden/tipsen. Det lutar åt en renodlad espressokvarn, jag klarar ju mina andra kaffevarianter i dagsläget med befintlig utrustning. Tror det blir ascason för den var grymt snygg dessutom. Som gift måste jag ju även anpassa min hobby efter frugan också ;) Hittade en begagnad Mahlkönig Vario Home annars för 2200:- den verkar ju klara det mesta åtminstone på pappret. Men verkar vara många som säljer sina.? Är det inte en bra kvarn eller säljer dom den för att köpa ännu värre.?
 

Jonken

Well-known member
Jag skulle slå till på varion om den verkar i fint skick, men ta det med en nypa salt att den klarar alla metoder bra - den kommer t.o.m. med olika malskivor anpassade för espresso (keramiska) och brygg (stål). Om den har malt några hundra kg kaffe är det kanske dags att byta skivor, så räkna in 40/60 dollar plus frakt i så fall. Det blir mycket lättare att ändra från grov-finmalet men räkna ändå med att inställningen har flyttat sig och att det går åt lite kaffe att hitta rätt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp