Ommalning ja eller nej

svartvest

Well-known member
Märker att det skett en förändring. Som jag har blivit lärd kan man inte mala om redan malt kaffe. Men nu ser jag (jag tror det var en video från Kruve att det malde om kaffet en gång till)
Vad säger ni om detta är det någon som gör det? För och nackdelar...

Då och då kommer det sådant som förändrar ens sätt att tänka kring kaffe. Så att vinnaren i US Baristacup att han frös sina böner innan han malde dem. Som sagt ett nytt sätt att bruka kaffet...
 

Mayhem

Well-known member
Jag skulle inte göra det av risk för att sätta igen kvarnen. Om man gör det bör man nog hälla kaffet långsamt med malskivorna roterandes.
 

wheelie87

Active member
Jag prövade att mala redan malet kaffe en gång. Funkade skitdåligt och är inget jag rekommenderar. Som svartvest skrev här så tjockar det igen i kvarnen och vill inte igenom. Fick sitta och blåsa i kvarnverket en bra lång stund för att få väck allt kaffe med kaffe i hela ansiktet som resultat.
 

lennart

Well-known member
Jag har haft en Mazzer Mini och det var problem att mala mycket fint så jag malde grövre och sedan mycket fint.
Det fungerade men tog mycket tid.
 

svartvest

Well-known member
Ja ni bekräftar mina tankar om detta med ommalning, har inte provat själv men tänkt att detta är problemet, Är det skillnad mellan elektrisk kvarn och manuelkvarn? Man har det mer i händerna på en manuel tänker jag.
 

Jonken

Well-known member
Innan jag hade elektrisk kvarn brukade jag först mala med min gammelmorfars stora kvarn med fast inställning på kok-kaffe om det var större mängd, så gick det snabbare i den lilla sen. Blev ungefär samma resultat i övrigt.
 

UbbeK

Well-known member
När jag tar mig tiden att använda Kruve för brygg. Låter jag de större kaffepartiklarna gå igenom Wilfa kvarnen en gång till för att minska svinnet.
Inte haft några problem med detta.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp