Justering vattennivå i kokare?

Friulano

Well-known member
Hej!
På kokaren tillhörande BFC Junior sitter två st stift som går in i kokaren. Ovanpå stiften sitter elektriska kontakter. Stiften går att höja och sänka. Jag tänker att de är till för att reglera hur mycket vatten kokaren tar in. Men när jag testar att trycka in och ut de båda stiften hör jag inte att något vatten pumpas in. Pumpen borde väl gå igång?

Kan någon förklara hur dessa båda stift ska justeras? Hur ska jag använda dem för att justera ångtrycket?

Vänligen,
Daniel

Fil 000.jpg
 

Mayhem

Well-known member
Kan någon förklara hur dessa båda stift ska justeras?
Varför tror du att du behöver justera dem? Om du inte vet vad du håller på med bör du inte röra sensorerna alls.

Den ena sensorn styr lägsta tillåtna vattennivå i kokaren dvs när datorboxen skall slå på strömmen till pumpen, den andra styr högsta tillåtna nivå dvs när pumpens strömtillförsel stoppas. Allt däremellan anses normalt och för att något skall hända måste alltså båda sensorerna vara ovanför vattenytan. Att skjuta dem längre in kommer av naturlig orsak inte att åstadkomma någonting förrän vatten tappats ut ur kokaren.

Hur ska jag använda dem för att justera ångtrycket?
Det ska du inte, trycket har inget att göra med vattennivån. Jag antar att detta är en maskin av värmeväxlartyp och då ställs trycket genom att justera en skruv på pressostaten.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp