Fiorenzato ducale med dåligt tryck

Mrhifi

Active member
Hejsan, då var det dags att vända sig till proffsen igen.. min maskin har under natten plötsligt tappat en himla massa tryck, vattnet tar sig knappt igenom portafiltret längre...(och jag har inte övertampat eller för fint malet)
Allt verkar normalt,tryckmätaren mäter upp som vanligt och utan filter rinner vattnet fint,men när den väl ska leverera så klarar den knappt brygga en kopp. Inga konstiga missljud, avkalkad med jämna mellanrum,inga läckage..
Någon som har någon fundering på vad som kan ha hänt, och ännu bättre vad man gör åt det?

Tacksam för all hjälp som ges
 

svartvest

Well-known member
Svårt att veta min prestostat har jag byt två gånger och en gång gick trycket inte upp. Snurrar pumpen??
 

Mrhifi

Active member
Snurrar o snurrar, den jobbar på som den har gjort senaste åren...och om pressostaten gått, borde jag ens kunna göra en kopp? Jag kalkade av den en gång till o tänkte om det var igensatt någonstans men ingen skillnad...kanske inte var rätt sak att göra dock..
 

Large

Well-known member
Du menar alltså att det knappt kommer något vatten ur grupphuvudet om du sätter i ett portafilter med filter utan kaffe i ?

Isf så har du ett tryckfall i vattenkretsen och orsaken kan bero på flera huvudorsaker:
- Din pump levererar inte korrekt vattentryck längre
- Du har en propp någonstans i vattenkretsen
- Proppen kan vara kalkrester som lossnat och fastnat i en trång passage i kretsen, tex en ventil eller liknande.
- Proppen kan vara en ventil som inte öppnar tillräckligt, tex pga korrosion eller kalkrester som hindrar funktionen.
- Du har ett läckage någonstans i vattenkretsen.

1. Så, det billigaste du kan göra för att starta felsökningen är att öppna maskinen och inspektera slangarna ordentligt med ficklampa för att se att de inte ser gamla eller slitna ut. Kör sedan pumpen och inspektera så att ingenting läcker.
2. Näst billigast är att göra en ordentlig ! avkalkning av maskinen och se om det blir bättre, sämre eller lika.
3. Ventilbyte
4. Pumpbyte

3&4 i den ordningen om det är en rotorpump du har i maskinen. Är det en vibrationspump så skulle jag nog provat pumpbyte först då de är slitdelar som förr eller senare måste bytas ut iaf.
 

Mrhifi

Active member
nej utan när jag har kaffe i portafiltret som det knappt kommer något,nästan som om det bara sipprar ur när den ska pressa igenom kaffet.
Har kollat just läckage medan jag kör och tätt överallt.(tyvärr)dock kan det läcka lite vid handtaget som man kör med,men det har det alltid gjort så borde inte vara det(byte av packning på gång där)
Har en rotorpump på min.
Vilken ventil menar du då,pressostaten? Eller en annan som jag inte visste fanns?

Uppskattar att ni tar er tid att hjälpa till.
 

hne

Well-known member
Rinner det lika illa med mindre kaffe i filtret? Stopp i spoutsen? Vilket handtag är det du har läckage vid?
 

Mrhifi

Active member
Ja lika illa med mindre mängd, mindre tryck vid tampning och grövre malning...nej jag jobbar med naket portafilter,så inte täppt där..
Handtaget du startar med,glömt namnet nu..en manuell maskin så inga knappar utan bara ett handtag du använder för att köra vattnet genom brygghuset.
 

Large

Well-known member
Det rinner inget vatten ur övertrycksventilsutloppet (markerad på bilden) när du gör kaffe ?
 

Bilagor

  • FD.jpg
    FD.jpg
    15.4 KB · Visningar: 21

Large

Well-known member
Vilken ventil menar du då,pressostaten? Eller en annan som jag inte visste fanns?

Nej, inte pressostaten utan det brukar sitta ett par ventiler längs bryggkretsen, dels en OPV (Over Pressure Valve) som ser till att släppa trycket i kretsen om det blir för högt och så finns det en ventil som leder om vattnet från bryggkretsen till ångkokaren när den behöver fyllas på (jag antar att din maskin har sk autofill). Är det så att ventilerna inte stänger ordentlig, tex pga kalkrester eller att de kärvar av annan anledning, så får du ett tryckfall i bryggkretsen.
 
Senast ändrad:

Mrhifi

Active member
Nej large,inget medan jag brygger,bara efteråt som den släpper ut trycket..annars inget vatten där.. som sagt,känns som vanligt förutom att den plötsligt bara ger kasst tryck medan jag brygger
 

Mrhifi

Active member
Nej, inte pressostaten utan det brukar sitta ett par ventiler längs bryggkretsen, dels en OPV (Over Pressure Valve) som ser till att släppa trycket i kretsen om det blir för högt och så finns det en ventil som leder om vattnet från bryggkretsen till ångkokaren när den behöver fyllas på (jag antar att din maskin har sk autofill). Är det så att ventilerna inte stänger ordentlig, tex pga kalkrester eller att de kärvar av annan anledning, så får du ett tryckfall i bryggkretsen.

Opv, är det den ventilen som sitter på toppen på tanken? Ja den har autofill. Men om ventilerna inte stängs helt borde det inte läcka vatten då?
Bör dock höra om jag missat något, men finns väl inget annat sätt att kalka av förutom med blindfilter?
 

Large

Well-known member
Kalka av gör du inte med blindfilter utan avkalkning görs enklast med flera liter vatten utblandat med citronsyra som sugs in i tömd kokare och in i bryggruppen. Glöm inte ång- och tevattenrören.
Sedan låter du det stå några timmar innan du tömmer kokare och krets på citronsyrabalndningen och fyller upp dem med vanligt vatten igen.
Detta bör du göra ett par gånger om året om du har normalhårt vatten. Är det mjukt kommer du nog undan med en gång per år och är vattnet mycket hårt så kanske det är bäst att försöka ansluta ett avkalkningsfilter till maskinen istället för att kalka av den varannan månad.
 

Large

Well-known member
Opv, är det den ventilen som sitter på toppen på tanken?
Om du med tanken menar kokaren så är det en annan ventil som har med ångtrycket att göra så att ett ev övertryck i kokaren inte leder till kokarsprängning. OPV är snarare till för att reglera trycket i bryggkretsen så att du tex kan ta loss brygghandtaget efter en bryggning.
 

Mrhifi

Active member
Kalka av gör du inte med blindfilter utan avkalkning görs enklast med flera liter vatten utblandat med citronsyra som sugs in i tömd kokare och in i bryggruppen. Glöm inte ång- och tevattenrören.
Sedan låter du det stå några timmar innan du tömmer kokare och krets på citronsyrabalndningen och fyller upp dem med vanligt vatten igen.
Detta bör du göra ett par gånger om året om du har normalhårt vatten. Är det mjukt kommer du nog undan med en gång per år och är vattnet mycket hårt så kanske det är bäst att försöka ansluta ett avkalkningsfilter till maskinen istället för att kalka av den varannan månad.

Jaha...som sagt inte koll på allt,haft maskinen i över två år och aldrig kalkat av så...så garanterat dags,men visste inte man kan tömma kokaren? Görs det manuellt med maskinen avstängd? För den fylls ju på automatiskt hur jag än gör...finns kanske en stor chans detta är anledningen till mitt dilemma med trycket då..
 

Mrhifi

Active member
Om du med tanken menar kokaren så är det en annan ventil som har med ångtrycket att göra så att ett ev övertryck i kokaren inte leder till kokarsprängning. OPV är snarare till för att reglera trycket i bryggkretsen så att du tex kan ta loss brygghandtaget efter en bryggning.

Ja ursäkta,så klart jag menar kokaren,och inte tanken..blandar ihop lite intressen emellanåt är jag rädd.
Så opv är anledningen till att vattnet åker ut nedtill på brygghuset och inte i hela huset när man lossar portafiltret mao.
 

Mrhifi

Active member
Efter lite sökande på internet så ska jag ta itu med avkalkning imorgon,jag återkommer med resultat och förhoppningsvis en god kopp espresso i handen igen.
 

Mrhifi

Active member
Har nu avkalkat maskinen och ut kom limegrönt färgat vatten...normalt?
Dock verkar det som om trycket är bättre, espresson som kom ut var visserligen odrickbar, men den rann fint och bra takt..kan det vara så enkelt?

Får nog ändra det sistnämnda, efter tre koppar så börjar trycket bli sämre igen tyvärr, dåligt tryck och knappt får igenom vattnet genom pf.
 
Senast ändrad:

Large

Well-known member
Rinse and repeat !

Om maskinen är ordentligt igenkalkad räcker knappast en endaste avkalkning. Jag hade nog låtit citronsyran stått och verkat över natten...
 
Topp