Fiorenzato ducale med dåligt tryck

Mrhifi

Active member
Rinse and repeat !

Om maskinen är ordentligt igenkalkad räcker knappast en endaste avkalkning. Jag hade nog låtit citronsyran stått och verkat över natten...

Så länge? Läste nämligen att citronsyra skulle göra skada då i ledningarna om det fick stå för länge, men då låter jag det stå längre nästa gång.
jag gjorde två omgångar men lite fundersam på hur mycket man ska använda av syran? Jag körde 20gr i 1l vatten...men har ju en kokare på 4,7 liter så för dåligt kanske? Hur mycket syra kan behövas tror ni?
Kan ju erkänna att jag hoppats på en stor kalkbit som skulle trilla ur och maskinen magiskt vara som vanligt,haha
 

Mrhifi

Active member
Har nu avkalkat ordentligt och låtit det stå och dra under dagen..vattnet var knappt grön nyans på men upptäckte ett läckage mitt i allt från de nedre röret som kommer från brygghuset(se bild nedan) kan det vara boven?image.jpg
 

Large

Well-known member
Det kan det vara. Bilden visar inte själva läckan så det är svårt att avgöra. Läcker det märkbart när du försöker göra en espresso eller bildas det bara droppar ?
För att du skall få ett märkbart tryckfall så måste det läcka såpass att det rinner lite vatten ur läckan samtidigt som pumpen försöker skapa 9bars tryck mot kaffepucken.

Hur verkar maskinen göra kaffe efter andra avkalkningen ?
 

Mrhifi

Active member
Det kan det vara. Bilden visar inte själva läckan så det är svårt att avgöra. Läcker det märkbart när du försöker göra en espresso eller bildas det bara droppar ?
För att du skall få ett märkbart tryckfall så måste det läcka såpass att det rinner lite vatten ur läckan samtidigt som pumpen försöker skapa 9bars tryck mot kaffepucken.

Hur verkar maskinen göra kaffe efter andra avkalkningen ?

Nej, inte den klaraste bilden märkte jag nu,men läckaget verkar vara minimalt,dvs mindre droppar.
Den verkar göra kaffe med bättre resultat,creman blir finare än innan(baserat på dagens kopp) men fortfarande dåligt tryck,knappt märkbart bättre tryckmässigt, och det läckte inget medan jag gjorde kaffet så kan nog ganska säkert säga att det är nog inte problemet..?
 

Large

Well-known member
Att creman blir bättre är ju ett tecken på att trycket har ökat efter avkalkningen.
I din första post så nämner du att mätaren visar att trycket är normalt, menar du då kokartrycket eller pumptrycket ? Står pumptrycket på 9 bar så är det något i bryggkretsen som gör att du får dåligt tryck och om en avkalkning hjälper antingen tillfälligt eller förbättrar situationen något så är det ju lätt att misstänka att problemet är kalkrelaterat.
I e61-gruppen sitter det ett filter som kan bli igensatt med skräp eller kalk. Då det är relativt lätt att komma åt så kan det vara värt att ta loss, inspektera och ev kalka av separat.
På en generisk e61-grupp finns det en bult högst upp och under den finns filtret. Tittar man på en Fiorenzato så verkar de istället ha en svart "mössa" istället för en kromad bult högst upp. Frågan är om den mössan går att ta loss på något sätt ? Om inte kanske man får lossa på muttern alldeles under "mössan" för att ta loss hela överdelen.

Här finns ett par länkar till hur filtret ser ut och var det sitter (art nummer A2200175):
http://www.1st-line.com/store/pc/viewPrd.asp?idproduct=1423
http://www.1st-line.com/store/pc/Grouphead-c680.htm
 

Mrhifi

Active member
Att creman blir bättre är ju ett tecken på att trycket har ökat efter avkalkningen.
I din första post så nämner du att mätaren visar att trycket är normalt, menar du då kokartrycket eller pumptrycket ? Står pumptrycket på 9 bar så är det något i bryggkretsen som gör att du får dåligt tryck och om en avkalkning hjälper antingen tillfälligt eller förbättrar situationen något så är det ju lätt att misstänka att problemet är kalkrelaterat.
I e61-gruppen sitter det ett filter som kan bli igensatt med skräp eller kalk. Då det är relativt lätt att komma åt så kan det vara värt att ta loss, inspektera och ev kalka av separat.
På en generisk e61-grupp finns det en bult högst upp och under den finns filtret. Tittar man på en Fiorenzato så verkar de istället ha en svart "mössa" istället för en kromad bult högst upp. Frågan är om den mössan går att ta loss på något sätt ? Om inte kanske man får lossa på muttern alldeles under "mössan" för att ta loss hela överdelen.

Här finns ett par länkar till hur filtret ser ut och var det sitter (art nummer A2200175):
http://www.1st-line.com/store/pc/viewPrd.asp?idproduct=1423
http://www.1st-line.com/store/pc/Grouphead-c680.htm

Ja, jag tror avkalkning hjälpte mycket..jo jag har bara två mätare på maskinen och den ena visar bara tempen,och den andra trycket(dvs 9bar) när man brygger.
Jo jag funderade just på brygghuset och plockade isär det jag fick loss och rengjorde..smått kalkavlagringar på många småsaker och märkte även att packningen mellan pf och hus var torrsprucken fast relativt nybytt, så jag fick beställa en ny, kan kanske vara så enkelt som en kass packning tänker jag..?
Har en kromad bult upptill, och filtret i var okej men som du sa, lite igenkalkad. Ska sätta ihop allt idag och se om det blir skillnad, packningen kommer nog imorgon dock, men jag återkommer med resultat senare av brygghuset rengjort och sammansatt.
Många bäckar små...
 

Mrhifi

Active member
Har bytt brygghuspackningen men utan resultat, rengjort filtret och avkalkat allt jag kan i brygghuset nu också...ingen skillnad tyvärr..dags att slänga ut besten kanske??haha
Plus såg även när jag plocka isär den att de var ganska mycket metallspån inuti,tunt som konfetti som nästan blåser bort...kändes inte riktigt som normalt de där..
 
Senast ändrad:

Mrhifi

Active member
Du får skruva bort rören mellan bryggruppen och kokaren och kontrollera om du har massa kalk i de rören.
Denna tråd kanske kan ge något. Den stora mässingsbiten som fins på en bild kanske kan vara ditt problem http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?33912-Fiorenzato-Ducale

Kan vara värt ett försök,tackar! Jo har väl helt ärligt sagt inte koll på den mässingsklumpen är till för ens... ska ge det ett försök till och gå igenom alla rör och kopplingar, sen får väl frun som hon vill, och den säljs istället.
 
Topp