Kaffet blir för svagt hela tiden med hela bönor

TheDude

Well-known member
Nu är jag inte någon expert på brygg, det finns nog andra i forumet som kan det bättre. Jag dricker normalt espresso. Hur som haver så är jag nog ändå inne på att du ska mala mer finmalt.

Om du känner på det malda kaffet mellan fingrarna hur känns det? Är det ungefär samma storlek på kornen som ditt Gevalia Mellanrost färdigmalet?
När det gäller kvarnar så kan man aldrig riktigt kunna jämföra inställningar, för alla kvarnar är olika, men om jag minns rätt så brukar jag landa på en inställning så att den nästan nuddar "Aeropress" inställningen (på min Wilfa) när jag ska mala för brygg.
Du kan mäta tiden det tar för kaffet att rinna igenom, är det ungefär samma som för din Gevalia Mellanrost färdigmalet?
Tanken med att jämföra med din Gevalia Mellanrost färdigmalet är att det borde ge dig en startpunkt att utgå ifrån.
 
När det gäller kvarnar så kan man aldrig riktigt kunna jämföra inställningar, för alla kvarnar är olika, men om jag minns rätt så brukar jag landa på en inställning så att den nästan nuddar "Aeropress" inställningen (på min Wilfa) när jag ska mala för brygg.

Det löste det. Att ha den inställd på Aeropress gjorde att det smakar kaffe! Tack gode Dude!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp