Kaffet blir för svagt hela tiden med hela bönor

Lyckas verkligen inte få till bra kaffe med hela bönor och kaffekvarn.

Det hela började med att jag köpte Johan & Nyström Sumatra Goyo Mörkrost och insåg att det var bönor. Testade då att mala dom i stavmixern. Men det blev för grovt och svagt. Insåg då att man kanske behöver en riktig kaffekvarn. Köpte Bodums Barista och malde finmalet för säkerhets skull. Vägde upp 4 x 7 gr på vågen och hällde i vatten för 4 koppar. Men det blir fortfarande för svagt.

Har försökt med andra kaffesorter hela bönor också och det går bannemej inte att få till det. Blir för svagt hela tiden. Har försökt både mellanmalet och finmalet.

Vad kan det vara man gör för fel?
 
Hur bygger du? Elbryggare? Hur mycket vatten är 4 koppar? Testa att måtta upp också vattnet med din våg. Mät upp 100g vatten för varje 7g kaffe.

Sedan kan det också vara så att din preferens på hur kaffe ska smaka är något överextraherat (det många kallar för starkt kaffe).
 
Hur bygger du? Elbryggare? Hur mycket vatten är 4 koppar? Testa att måtta upp också vattnet med din våg. Mät upp 100g vatten för varje 7g kaffe.

Sedan kan det också vara så att din preferens på hur kaffe ska smaka är något överextraherat (det många kallar för starkt kaffe).

Brygger med en Melitta elbryggare ja. Jag mätte upp till det som är 4 koppar på bryggaren och som alltid blivit bra kaffe med köpt färdigmalet kaffe. Min förväntning på kaffet är att det åtminstone ska smaka som vanligt köpt färdigmalet mellanrostat bryggkaffe från exemeplvis Gevalia. Att det inte ska vara en känsla om att det drar åt vatten mer än kaffe i smaken.

Jag funderar på om felet kan ligga i att kvarnen helt enkelt är dålig. Att den inte maler jämnt. Det som får mig att fundera på det är när jag ser kaffesumpen där det ser ut som att det ligger grövre korn på ytan. Märkligt när jag svär på att det kändes som mjöl när jag hade malt. Det kanske alltså fanns grövre korn blandat som kom med. Någon som har erfarenhet av Bodum Barista? Får blandade svar när jag söker på google.

Här är kaffesumpen:

IMG_5528.jpg

Här är malet kaffe:

IMG_5526.jpg
 

TheDude

Well-known member
Nu googlade jag på "Bodum Barista" och kollade även på dina bilder. Det där ser ut som en "blade grinder" d.v.s. med två små knivar som snurrar runt. Stämmer det (har jag googlat rätt)?
Om det är så så är svaret att "det blir aldrig bra", inte ens för vanlig bryggkaffe. Jag vet inte vad man kan använda den typen av kaffekvarnar till, kanske fransk press men jag är tveksam till det med.

Standard kvarnen (med riktiga malskivor) som brukar rekommenderas på detta forum till brygg/franskpress/aeropress (den fungerar inte till espresso) är Wilfa WSCG2. Mycket trevlig kvarn som är allsidig och enkel.
 
Nu googlade jag på "Bodum Barista" och kollade även på dina bilder. Det där ser ut som en "blade grinder" d.v.s. med två små knivar som snurrar runt. Stämmer det (har jag googlat rätt)?
Om det är så så är svaret att "det blir aldrig bra", inte ens för vanlig bryggkaffe. Jag vet inte vad man kan använda den typen av kaffekvarnar till, kanske fransk press men jag är tveksam till det med.

Standard kvarnen (med riktiga malskivor) som brukar rekommenderas på detta forum till brygg/franskpress/aeropress (den fungerar inte till espresso) är Wilfa WSCG2. Mycket trevlig kvarn som är allsidig och enkel.

Barista hette den visst inte. Såg nu att den ju heter Bodum Bistro. Nåväl. Men okej, det blir ju t o m vattnigt. Borde inte få säljas när resultatet inte ens smakar som vanligt kaffe?

Jo jag har sett att den där Wilfakvarnen är att rekommenderas och är godkänd av ECBC osv. Men den känns lite för stor. Jag är inne på att köpa WMF Kitchen Minis istället. Eller blir den förmodligen lika dålig som Bodums Bistro?
 

Ampalang

Well-known member
En så kallad kvarn med knivar är en kvarn med knivar oavsett prislapp/design och kommer således inte mala ditt kaffe utan endast hacka ner dina bönor i olika storlekar.
Om storleken har betydelse så kör på en handvevad kvarn.
 

TheDude

Well-known member
Jag är inte lika säker på att det är en "blade grinder". På bilden som Ampalang länkade till ser man inte väldigt små koniska malskivor (under de där bladen). Nu är ju inte det någon garanti heller för att det blir bra malt kaffe. På det hela taget så är jag väldigt osäker på den där kvarnen för jag hittar ingen information om den alls. Det finns ingen youtube video där man kan se den "in action". Den refereras till som "handheld coffee grinder" vad menar de med det? Bara att man kan hålla den i handen? Jag hittar heller ingen review på nätet om den.

För egen del då jag köper kaffekvarn så vill jag antingen kunna gå till en affär och pilla på den själv eller så vill jag kunna se youtube video där den används in action och läsa recensioner på nätet.

Slutsats för min del skulle alltså vara att inte köpa den p.g.a. för lite information om den.
 
Senast ändrad:

asharidu

Well-known member
Har du försökt dosera lite mer? Hur ser kaffet färdigt bryggt? Är det mörkt eller åt ljusa hållet? Skulle precis som övriga rekommendera hand kvarn som hario skerton kolla på blocket finns mycket begagnad till bra pris.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Här är de enda två videor jag kan hitta på youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=-e5x6fEAoJc

https://www.youtube.com/watch?v=2GM06c89Yko

Som sagt verkar det se ut att vara något mer under de där bladen. Så kanske att den har både och? Hittar inte heller mycket info om kvarnen den verkar inte ha testats så mycket men den förkommer ändå i sortimentet på de flesta stora webbutiker som säljer köksprodukter. Köket.se, bagarenochkocken osv...
 

magho403

Well-known member
Den verkar ju om inte annat vääääldigt långsam... Jag skulle skaffat mig en Wilfa WSCG-2 om jag var du. Så mycket större än den du länkar till är den inte och du vet att du får en produkt som fungerar bra.
 

henrik82

Well-known member
Malskivor är inte av stål, knivar är av stål.
Visa bilaga 14594

Måste bara fåga vad du menar med att malskivor inte är av stål???

Jag vet att WMF gör topp kvalitet när det kommer till köksprylar men den lilla info jag hitta om denna så verka det vara deras elektriska pepparkvarn som dom har satt sladd på och kalla det kaffekvarn. Wilfa kvarnen är större men den har också en motor som är 7 gånger starkare och som magho403 säger så är den inte så mycket större.
Wilfa 170 × 285 × 130 mm WMF 86 × 241 × 86 mm. 84 mm bredare, 44 mm högre, 44 mm djupare så det är ju inte en jätte stor skillnad.

Jag kommer nog få mycket skit för det jag nu kommer att skriva.
Kvarnen är det viktigaste verktyget för att få bra kaffe och när det kommer till brygg kaffe så är det väldigt viktigt att du har en bra och stabil kvarn för kvaliteten på det malda kaffet till brygg är mycket svårare är till espresso, just av den anledningen att du vill få en så jämnt resultat som möjligt och med tanke på att du maler så pass mycket grövre än espresso så får du en mer varierad kvalitet på det malda kaffet. Där kommer finnas fines (väldigt finmalt kaffe) och boulders (väldigt grovt kaffe) och så kommer du få det som ligger mitt emellan som är det som du är ute efter. Du kommer aldrig komma undan fån att få denna variationen i malningen men du kan komma undan med lite mindre variation.
För att summera detta så kan man enkelt säga att du får vad du betalar för en billig kvarn är oftast inte lika bra som en dyr. Nu var inte pris skilnaden så stor på dessa kvarnarna men jag tror mer på Wilfan.
Innan ni skriver en massa aggressiva svar om att min anmärkning på att det är lättare med espresso så utgår jag från att man har en dedikerad espressokvarn av kvalitet och att när man går ner i malnings grad så kommer skilnaden mellan fines och boulders vara så pass mycket mindre än när du maler grövre och för er med en kruve är det lätt att konstatera.

Vilket kaffe brukar du brygga med vanligtvis? Har du testat att köpa hela bönor av det kaffet? För jag får väldigt ofta klagomål från folk som dricker t.ex Gevalia, att kaffet är "svagt" men det beror oftast på att dom överdosera sitt kaffe eller att dom dricker mer mörkrostat kaffe som blir "starkare". Sen när J&N skriver att det är mörkrostat så är det inte så mörkrostat som t.ex Zoegas mörkrost, som jag mer skulle beskriva som kremerat.

Slänger in denna länken:
https://www.youtube.com/watch?v=1gm6UfD9qSc
 
Senast ändrad:

Ampalang

Well-known member
Måste bara fåga vad du menar med att malskivor inte är av stål???

Jag vet att WMF gör topp kvalitet när det kommer till köksprylar men den lilla info jag hitta om denna så verka det vara deras elektriska pepparkvarn som dom har satt sladd på och kalla det kaffekvarn. Wilfa kvarnen är större men den har också en motor som är 7 gånger starkare och som magho403 säger så är den inte så mycket större.
Wilfa 170 × 285 × 130 mm WMF 86 × 241 × 86 mm. 84 mm bredare, 44 mm högre, 44 mm djupare så det är ju inte en jätte stor skillnad.

Jag kommer nog få mycket skit för det jag nu kommer att skriva.
Kvarnen är det viktigaste verktyget för att få bra kaffe och när det kommer till brygg kaffe så är det väldigt viktigt att du har en bra och stabil kvarn för kvaliteten på det malda kaffet till brygg är mycket svårare är till espresso, just av den anledningen att du vill få en så jämnt resultat som möjligt och med tanke på att du maler så pass mycket grövre än espresso så får du en mer varierad kvalitet på det malda kaffet. Där kommer finnas fines (väldigt finmalt kaffe) och boulders (väldigt grovt kaffe) och så kommer du få det som ligger mitt emellan som är det som du är ute efter. Du kommer aldrig komma undan fån att få denna variationen i malningen men du kan komma undan med lite mindre variation.
För att summera detta så kan man enkelt säga att du får vad du betalar för en billig kvarn är oftast inte lika bra som en dyr. Nu var inte pris skilnaden så stor på dessa kvarnarna men jag tror mer på Wilfan.
Innan ni skriver en massa aggressiva svar om att min anmärkning på att det är lättare med espresso så utgår jag från att man har en dedikerad espressokvarn av kvalitet och att när man går ner i malnings grad så kommer skilnaden mellan fines och boulders vara så pass mycket mindre än när du maler grövre och för er med en kruve är det lätt att konstatera.

Vilket kaffe brukar du brygga med vanligtvis? Har du testat att köpa hela bönor av det kaffet? För jag får väldigt ofta klagomål från folk som dricker t.ex Gevalia, att kaffet är "svagt" men det beror oftast på att dom överdosera sitt kaffe eller att dom dricker mer mörkrostat kaffe som blir "starkare". Sen när J&N skriver att det är mörkrostat så är det inte så mörkrostat som t.ex Zoegas mörkrost, som jag mer skulle beskriva som kremerat.

Slänger in denna länken:
https://www.youtube.com/watch?v=1gm6UfD9qSc

Sry, fick hjärnsläpp och tänkte bara på de keramiska skivorna i min Skerton. Inte min mening att fara med osanning.
 
Nu har jag fått en Wilfa i 30-årspresent!

Ska prova inom närmsta dagarna. Har även fått förklarat av Björklunds att deras kaffe Bjurhovda är ett lättrostat kaffe och är ganska svag i smaken. Men nu har jag fått ett nytt kaffe att testa, se bild.

wilfa.jpg
 

henrik82

Well-known member
Grattis till både födelsedag och kvarn. Jag hoppas att du kommer få ett bättre resultat i framtiden :)
 
Dessvärre upplever jag samma problem även med denna kvarn. Kaffet blir svagt. Och även om jag vrider inställningarna till mer finmalet och tar dubbla mått så blir det inte bättre. Det smakar möjligtvis mer "fruktigt" men i övrigt vatten. Det är liksom ingen kaffesmak i grunden.

Drack Björklunds kaffe till desserten på Kajplats 9 igårkväll i Västerås och var då tveksam till att välja den sorten som var mild/mellanrost. Men lovades att få byta om det blev för svagt. Men den var jättegod. Så det kan ju inte vara så att Björklunds kaffe är dåligt.

Jag vet liksom inte längre vad jag kan förbättra. Kan det vara vattnet här i Täby som är problemet? Vad mer kan jag göra?

Edit:

När jag testar med Gevalia Mellanrost färdigmalet nu så ser man verkligen den stora skillnaden. Det blir mer svart i botten direkt på kaffekannan. Testade även att väga en vanlig skopa av den och det vägde 6 g utan råge. Så det är t o m mindre än vad det ska vara.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,381
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp