Stockholm Vart finner man det bästa kaffet i Stockholm?

Putte

New member
Vilka fik serverar bra kaffe? Gärna enskilda fik! Vilket är ert favoritfik?
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Café Poli på Kungsholmen

Besökte Poli igår, förväntningarna steg av att 4 pers diskuterade livligt på italienska. Beställde en dubbel men önskar att jag hade tagit en singel, det var snabb service och gemytlig stämning men espresson levde tyvärr inte upp till förhoppningarna - hade blivit gladare av lite Musetti Rossa hemma. Synd på ett annars renodlat espresso-hak..
 

Mokambo

Active member
Cafe Ugo på Kungsholmen, Coffe Gallery på Humlegårdsgatan (Östermalm) och Felice Cafe Napulitana (säljer även Passalacqua) på Vikingagatan kan va nått att prova om man gillar italienskt. Sen finns ju Sosta och non solo bar också.
 

MG

Caffè Ugo
Poli är trevligt och klassiskt med förra Sosta delägaren Pino bakom spakarna, sen finns som sagt vi på Caffè Ugo espressobar på K-holmen. Gamla Sosta på Sveavägen samt Non solo bar har nog tyvärr tappat en hel del sista åren. Vill man ha syrlig modern espresso är väl forfarande Mellkvist på Rörstrandsgatan ett hett tips tillsammans med Johan och Nyström på söder och i City/Norrlandsgatan. Själv föredrar jag nog dock 10kr espresso hos de få italienare som fortfarande håller fast vid det vilket vi och Poli gör.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Besökte även caffè ugo, ilcaffè, sosta, non solo bar, drop coffee, kaffebar och esaias med några dagar emellan för att smaka på espresso (bara ett besök på varje så inte direkt rättvis jämförelse och det bör tilläggas att jag är glad amatör som sällan går på kafé)

I den klassiska stilen var det främst just Ugo som gav mersmak och visst är priset svårslaget :) kan vara att jag bara hade otur på Poli..

[Edit: testat Poli igen, vill gilla stället men det är nog bönorna från Monteriva som är i vägen]

Annars stack [Mellqvist?] Kaffebar ut med en syrabomb med klar smak av bärigt goda nyrostade bönor men ju längre ner i koppen desto mer kändes det som att dricka äppelcidervinäger. Osäker på om det verkligen var tänkt att dricka utan mjölk? På Drop Coffee var syran aningen mildare men espresson drog lite åt bryggkaffe..

Föredrar något mellanting hemma och på Esaias tycker jag att de hade bra balans till en annars ganska syrlig kopp!
 
Senast ändrad:

Mokambo

Active member
Besökte även caffè ugo, ilcaffè, sosta, non solo bar, drop coffee, kaffebar och esaias med några dagar emellan för att smaka på espresso (bara ett besök på varje så inte direkt rättvis jämförelse och det bör tilläggas att jag är glad amatör som sällan går på kafé)

I den klassiska stilen var det främst just Ugo som gav mersmak och visst är priset svårslaget :) kan vara att jag bara hade otur på Poli..

Annars stack [Mellqvist?] Kaffebar ut med en syrabomb med klar smak av bärigt goda nyrostade bönor men ju längre ner i koppen desto mer kändes det som att dricka äppelcidervinäger. Osäker på om det verkligen var tänkt att dricka utan mjölk? På Drop Coffee var syran aningen mildare men espresson drog lite åt bryggkaffe..

Föredrar något mellanting hemma och på Esaias tycker jag att de hade bra balans till en annars ganska syrlig kopp!

Intressant, jag var också på Mellqvists ganska nyligen och blev också tagen av syra bomben, skönt att höra att jag inte uppfattat det fel. Trodde dock först att de dragit shoten kort, underextraherat den, men jag antar att så är inte fallet. Jag gillar mer åt det bittra hållet annars (mörk choklad) tidigare fick man det på non solo, senast jag va där va den dock väldigt blek. Johan & Nyström hade en god espresso också senast, men väldigt liknande Mellqvists syrabomb, kan bli för mycket. Drop Coffees espresso va blek senast, precis som som du säger, mer bryggkaffe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp