Kaffe i termos. Värmare eller utan?

Vi är ett par studenter i lund som nyss startat upp kaffeförsäljning på institutionen. Vi kommer snart kunna investera i en ny termos och då är frågan ifall vi ska investera i s.k vanlig termos med god värmehållning eller i en med inbyggd värmare. Det vi är oroliga för är huruvida konstant värmning av kaffet påverkar smaken avsevärt. I vårt fall pratar vi om 10L kaffe i max 6h. Vad tror ni blir bäst både i avseende på temperatur och smak?
 

svartvest

Well-known member
Har ni tillgång till ett kök? Jag skulle nog fundera över det hela att brygga 10l kaffe i stöten... På jobbet har vi en dubbelbryggare som gör 2,6l på max 15min. Sedan är frågan när ni har omsättningen på kaffet. Stora urnbryggare brygger väldigt mycke kaffe på kort tid.. men ju kortare tid i termos eller varmhållning desto bättre. Inget rak svar men ju godare kaffe desto mer kunder.
 

henrik82

Well-known member
Jag skulle säga att det är bättre att ha en termos utan värmeelement och att se till att kaffet inte står i mer en ½ timme max 45 min. För det som händer är att kaffet förändrar sig väldigt fort och det bildas garvsyra och det ger ett väldigt bittert kaffe. Om du går in på ett bättre café t.ex Love Coffee i Lund, så kan man ofta se att det sitter en timer på deras termosar om det inte är så att dom vet att åtgången är så pass hög att kaffet kommer att gå åt inom en ½ timme. Att servera bra och gott bryggkaffe betyder inte att det blir dyrt, bara man håller sig till reglerna :)

Jag hoppas att detta hjälper er lite på traven :)
 
Tack för svaren! Förstår vart ni vill komma, problemet är bara det att vi har inte möjligt att "servera" kaffet pga våra scheman utan vi måste brygga det och låta sedan låta det stå. Vi kan pressa tiderna lite så att nytt kaffe kan bryggas efter 3h men när vi använde en 10L zoegastapp märkte vi att kaffe hann kallna. Är det bara så att utrustningen vi fått tag på är dålig eller är det ett generellt problem? Urnbryggare är tyvärr heller ingen möjlighet då vi inte har tillgång till någon vattenanslutning.

Kanske ska försöka omformulera frågan. Om ni hade haft en daglig försäljning på 2-10L kaffe, där ni inte kan vara närvarande, inte en enorm budget eller tillgång till vattenanslutning. Vilken sorts utrustning hade ni investerat i?
 

bjsulla

Well-known member
Då skulle jag nog tyvärr dra slutsatsen att ni inte kan erbjuda bra kaffe och då är detta kanske fel forum? Tyvärr är det väl inte det svar som ni vill ha men jag är bara ärlig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,668
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp