Behöver hjälp med att förstå Rancillio Silva och Rocky

Ove

New member
Halloj!

Har precisöpt en Rancillio Silva bryggare och en Rocky kvarn. Hitintills är jag rätt besviken. Jag har problem att få den att suga vatten. Jag tror och hoppas att det är handhavandefel.

Vad säger erfarenheten hur grovt skall man mala? Jag började på 5 men det verkar vara för finmalet. Har provat med 10 och det var på gränsen. Nu kör jag på 20 och det verkar funka.

Men om man brygger en espresso finns detnågon avkänning hur länge den skall brygga. Precis i slutet av koppen är det som det börjar komma luft. Jag trdde att bryggningen var helt manuell.

Vore tacksam för praktiska råd och erfarenheter.
 

TheDude

Well-known member
Halloj!

Har precisöpt en Rancillio Silva bryggare och en Rocky kvarn. Hitintills är jag rätt besviken. Jag har problem att få den att suga vatten. Jag tror och hoppas att det är handhavandefel.
Suga vatten? ur vattentanken? Du får beskriva mer vad problemet är för att vi ska förstå.

Vad säger erfarenheten hur grovt skall man mala? Jag började på 5 men det verkar vara för finmalet. Har provat med 10 och det var på gränsen. Nu kör jag på 20 och det verkar funka.
Man får pröva sig fram. Olika kaffebönor kräver olika malningsgrad. Målet är att det ska ta ca 25-30 sekunder att brygga en dubbel espresso (ca 60 ml).

Men om man brygger en espresso finns detnågon avkänning hur länge den skall brygga. Precis i slutet av koppen är det som det börjar komma luft. Jag trdde att bryggningen var helt manuell.
Hur då komma luft? Det ska inte komma någon luft. Är det het ånga som kommer? Det är inte så att du råkat ställa in maskinen på ångtemperatur som är till för att skumma mjölk? Då borde det kunna komma alldeles för varmt vatten och ånga genom brygghuvudet.

Vore tacksam för praktiska råd och erfarenheter.
Det finns massor av bra espresso hjälp att få på youtube. Jag brukar rekommendera serien för nybörjare som Dan Kehn (från home-barista.com) har:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLmbO70KTyUmuo4XFjNtx5AV_puUngi_3z

Om du söker runt lite på youtube så kan du nog hitta någon bra video för just Rancillio Silva.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp