Relativt färskrostade italienska bönor i Sthlm?

Mokambo

Active member
Någon som vet vart man kan få ta på esprossbönor från något italienskt märke i Sthlm där rostningsdatumet står på och är så färskt som möjligt? Det mesta jag hittat i italiensk väg har inget rostningsdatum på sig eller så är det 4-5 månader.

Om det inte går att hitta någorlunda färskrostat, hur långt tillbaka får rostningsdatumet vara tycker ni? För italienska espressobönor dvs.

Tack!
 

Ampalang

Well-known member
Alltså, kaffe är en färskvara så inte gärna äldre än 3månader sedan rostning för mig.
Känner personligen ingen skillnad från dag till dag men jämför jag färska bönor men lite äldre är det inte svårt att skilja dem åt.
 

Mokambo

Active member
Alltså, kaffe är en färskvara så inte gärna äldre än 3månader sedan rostning för mig.
Känner personligen ingen skillnad från dag till dag men jämför jag färska bönor men lite äldre är det inte svårt att skilja dem åt.

OK, tack! Då ska jag sikta in mig på ca tre månader max.
 

Xenon

Well-known member
Brukar själv vara ganska nojig med datumet, men har fått för mig att en italiensk blandning med robusta i inte är lika känslig för rostdatumet.

Är lite ute på djupt vatten, men någon får gärna bekräfta eller dementera 😉
 

svartvest

Well-known member
Italienska kaffen där är vi olika. Vi behöver inte kriga om det men jag kollar alltid datum på alla påsar. Robusta är med för att ge creama även om resten av bönerna har dalat... drömmen skulle vara att alla rosterier även de stora skriver rostningsdatum och skulle vi få även veta vilka böner som ingår WOW!!
 

Mokambo

Active member
OK, tack för infon! Är det mycket robusta då så man vara lite mindre kinkig med rostningsdatumet då kanske. Jag tycker det vore fantastiskt också om man kunde få veta rostningsdatumet från de stora rosterierna ja, nu vet man bara utgångsdatumet, man kan väl räkna ut rostningsdatumet på ett ungefär från det i och för sig, men det är ju inte exakt.
 

MG

Caffè Ugo
Vi på Caffè Ugo espressobar på Scheelegatan 6 säljer italienskt rostande
bönor som brukar ligga ca 2-3 veckor sedan rostning
 
Senast ändrad:
Topp