Ekologiskt espressokaffe

Mokambo

Active member
Hej!

Jag försöker alltid köpa ekologiskt/organiskt espressokaffe men tycker inte att det finns en uppsjö av det, har provat någon av J&N som var god men de har inte jättemånga ekologiska som är espresso, visst kan man köpa deras bryggbönor och använda som espresso ibland. Det som jag dock fått berättat för mig av flera är dock att många kaffebönor som säljs kan ha odlats ekologiskt men plantagen/ägarna har inte haft råd att certifiera sig som ekologiskt och få stämplen så att säga.

Tex säger en del att om kaffet odlats på hög höjd 1500 möh plus kanske och inte tillverkats i några jättekvantiteter så är det antagligen ekologiskt för ingen släpar upp besprutningsmedel och utrustning så högt upp och vid mindre kvantitet behövs mindre besprutning (tänk lite exklusivare espressobönor). Så frågan är om någon här tycker att man kan skippa den ekologiska stämpeln ibland och gå på andra fakta som möh, storeleken på plantaget, landet osv. Eller hur tänker ni? Tex i Rwanda så är besprutning förbjudet hörde jag, men kaffe därifrån har ändå inte alltid ekologisk stämpel.

Tack!
 

henrik82

Well-known member
Ja det stämmer i många fall att kaffet kan vara 100% ekologiskt utan att det ha märkningen, t.ex det mesta kaffet du får från Etiopien är ju mer eller mindre vildvuxet och då besprutas det inte, sen så är det många kaffe bönder som driver med mycket annan odling och då mixa man sina odlingar med varandra och på så set skapa ett bättre ekosystem som gör att fåglar bosätter sig där och dom äter upp skadeinsekterna så då slipper man bespruta. Men om du går till din lokala handlare eller till ditt lokala rosteri så kan dom rekommendera dig bra omärkt ekologiskt kaffe.
 

Mokambo

Active member
Ja det stämmer i många fall att kaffet kan vara 100% ekologiskt utan att det ha märkningen, t.ex det mesta kaffet du får från Etiopien är ju mer eller mindre vildvuxet och då besprutas det inte, sen så är det många kaffe bönder som driver med mycket annan odling och då mixa man sina odlingar med varandra och på så set skapa ett bättre ekosystem som gör att fåglar bosätter sig där och dom äter upp skadeinsekterna så då slipper man bespruta. Men om du går till din lokala handlare eller till ditt lokala rosteri så kan dom rekommendera dig bra omärkt ekologiskt kaffe.

Aha, tack för svaret. Så du håller med om att dessa ovannämnda faktorer och annat kan vara ett valitt sätt att försöka uppskatta hur ekologiskt ett kaffe är som inte har den stämpeln på sig? Jag tänkte först lite att kaffehandlare och rostare säger detta bara för att kunna sälja mer kaffe till dig, men dessa argument verkar ju troliga och de som jag träffat som sagt det verkar inte vara ockrare eller oseriösa.
 

Ampalang

Well-known member
För att nämna ett exempel så säljer Åre Kafferosteri kaffe som odlats ekologiskt men då dem inte är certifierade får dem inte märka upp kaffet med det.
Däremot så rostar J&N deras standardbönor som då får ekologisk märkning pga att J&N är certifierade.
 

henrik82

Well-known member
En odlare som faktiskt ha råd att ha märkningarna som finns, så som ekologiskt, fairtrade m.m. är ju Graciano Cruz och han väljer att inte ha dem på grund av politiska skäl så som att visst fairtrade låter vackert och det är säkerligen väldigt bra på vissa områden men inte överallt, som när kooperativet måste hålla på i flera år för att få in tillräckligt med pengar för att det ska lönar sig för bönderna att vara just fairtrade och det är samma sak med ekologiskt det kosta så mycket att få den märkningen att det är löjligt.

Den ekologiska märkningen förstår jag att det ska ligga hos bonden själv att skaffa men fairtrade märkningen borde vara uppköparen och då pratar jag inte om ett kooperativ i Kenya eller Colombia utan den som köper kaffet här t.ex J&N. Men dom "små" kaffe uppköparna som J&N har istället gjort son egen märkning Direct Trade.
 

Mokambo

Active member
För att nämna ett exempel så säljer Åre Kafferosteri kaffe som odlats ekologiskt men då dem inte är certifierade får dem inte märka upp kaffet med det.
Däremot så rostar J&N deras standardbönor som då får ekologisk märkning pga att J&N är certifierade.

Jaha, okej, men jag trodde det var plantagen som skulle vara certifierade inte rostarna? I så fall kan ju J&N sätta ekologisk stämpel på alla sina bönor om de vill.
 

Mokambo

Active member
En odlare som faktiskt ha råd att ha märkningarna som finns, så som ekologiskt, fairtrade m.m. är ju Graciano Cruz och han väljer att inte ha dem på grund av politiska skäl så som att visst fairtrade låter vackert och det är säkerligen väldigt bra på vissa områden men inte överallt, som när kooperativet måste hålla på i flera år för att få in tillräckligt med pengar för att det ska lönar sig för bönderna att vara just fairtrade och det är samma sak med ekologiskt det kosta så mycket att få den märkningen att det är löjligt.

Den ekologiska märkningen förstår jag att det ska ligga hos bonden själv att skaffa men fairtrade märkningen borde vara uppköparen och då pratar jag inte om ett kooperativ i Kenya eller Colombia utan den som köper kaffet här t.ex J&N. Men dom "små" kaffe uppköparna som J&N har istället gjort son egen märkning Direct Trade.

Aha, intressant, jag har hört samma sak ja, att priserna är så höga ja. Direct trade skall vara bättre än Fair Trade har jag också hört. Står ju som sagt på påsen att det är ekologiskt, intressant! Då får man läsa på om både landet, plantaget och odlingsförutsättningarna för att kunna hitta ekologiskt kaffe som inte har stämpeln. Tack!
 

Ampalang

Well-known member
Det är en djungel men jag gissar på att det handlar om kontroll och att alltid i alla led kunna kontrollera varan. Därav att det kostar pengar att bli/vara certifierad.
Gissar också att det inte lönar sig på en liten enskild firma som Åre Kafferosteri jämfört med giganten J&N som ligger på över 130 miljoner i omsättning.
 
Topp