Ascaso i-mini skillnad i1/i2

Mokambo

Active member
Hej!

Har varit på jakt efter en bra espressokvarn ett tag och har fastnat för Ascaso i-mini serien, som jag har förstått finns den i två versioner i1 och i2. Där i1 versionen har platta malskivor och i2 har koniska malskivor. De flesta recensioner och tester jag läst säger att i1 är mycket bättre på de flesta områdena.

Något som jag inte har hittat något svar på är dock är om kvarnarna skiljer sig i material, vissa tester har sagt att i1 modellens delar är gjorda i mässing medan i2 modellens delar är främst plast och att det är en kvalitets skillnad. Vissa säger dock att det är en version skillnad, att de nyaste varianterna av både i1 och i2 har båda mässings komponenter, alltså att i2 inte längre har plast komponenter.

Någon som äger en i-mini som vill bidra med sina erfarenheter av kvarnen? Jag är även öppen för alternativ till i-mini om någon vet, vill ha en så liten kvarn som möjligt som passar bra till espresso, har inte mycket space i köket tyvärr. Har även kikat på Baratza Encore och Virtouso, men föredrar att man på i-mini kvarnen så kan man trycka portafiltret direkt mot kvarnen medans Baratza maskinerna häller kaffet i en plastbägare först, föredrar också designen på Ascason.

Tack!
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,717
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp