Behöver hjälp med att göra espresso med Rancilio silvia, pleeease

kidix

New member
Jag är ny på forumet och skulle vilja ha lite hjälp.
Har köpt en begagnad Rancilio silvia, den är ca 3 år , inte så mycket använd och såg ut att vara i väldigt fint skick.
Detta är min första espresso maskin.

Jag är ingen kaffesnobb, gillar vanligt byggkaffe och kaffet i min Dolce Gusto, då helst , lungo och grande sorterna. Vill ha nybryggt varmt kaffe.

Då jag dricker mycket kaffe blir det dyrt med poddar och bryggkaffe är inte så bra när jag vill ha kaffet snabbt till en person.
Gillar heller inte att brygga med mokabryggare på plattan. Slabbigt och för beskt

Har tänkt att Silvias skulle fixa snabba americano eller lungon till mig (blandat med kokt vatten), vanlig espresso är för starkt och beskt i min smak.
Och espresson till maken och gäster. Eller som latte till mig (vill inte ha mjölk varje dag dock pga. av att min mage inte tål det

Jag har läst om temperatursurfning, malning mm. Förstår att det tar tid att "få till det" bra.
Har beställt en Graef CM 800 (den skall fungera enligt de tester jag läst) från Tyskland men inte fått hem den ännu. Just nu har jag malt kaffet hemma hos svärsonen, kvarnen är en dyrare sort (kommer inte ihåg namnet, men kostade många tusenlappar) malt till espresso (inte det allra finaste då det täppte till och inte kom igenom riktigt).
Mina frågor gäller dels temperaturen, har sett så många olika förslag på hur länge man väntar efter att lampan släckts. (15-90 sekunder, och en del brygger direkt efter att lampan släckts), dels "tampingen" eller kanske behöver maskinen rengöras ordentligt.

Förstår att mina frågor är krångliga och att jag säkerligen har börjat i galen ände.
Skulle kanske istället skaffat en automatiskt maskin för mina behov men vill testa att få till det med Silvian först.
Några idéer om hur jag skall brygga, vilken temperatur surfnings metod jag skall gå efter.
Gissar att denna är en version v. 3 få den är 3-4 år gammal.
Om jag skall testa en rengöring först måste jag då ha "rätt" backflush Pulver?
 

svartvest

Well-known member
Välkommen till forumet!!
Ja varje maskin har sina egenheter. Som jag förstår det så kan silvan vara lite kinkig.. det är svårt att hitta rätt malning för kaffet så det löser sig när du fått kvarnen. Regelbunden rengöring är grunden för bra kaffe jag backflush varje kväll efter att ha kört maskinen. Hör av dig när du har kvarnen hemma...och prova prova prova...
 

kidix

New member
Tack för snabbt svar !! :)
Backflush varje kväll, utan pulver då eller? Måste köpa hem backflushpulver!!
Fick faktiskt kvarnen igår, tog bort en skruv (enligt beskrivning) så nu mal den bortom det finaste inställningen (den har 40 lägen), den finaste var för fin för mina espresso bönor. Testade att köpa vanligt gevalia mellanrostat, färskt tydligen då sista förbrukningen var januari 2018. Där måste jag mala finare men kaffet blir mer i min smak, jag som gillar gott bryggkaffe. hehe ;) Det skulle man väl knappast våga skriva ut här! Kaffet går igenom alldeles för fort men är gott ändå. Även maken gillar det! Det betyder att jag inte skall använda mig av mörkrostad espresso till oss. Jag värmer även upp lite grädde i mikron , har endast ett par matskedar. Väldigt gott! Nu måste jag försöka hitta bra mellanrostade bönor , och / eller mala finare och tampa hårdare.

Jag undrar också om jag kan brygga flera koppar efter varandra eller om man måste temperatur surfa mellan varje kopp?
 

zix

Well-known member
Sista förbrukning januari 2018 betyder att kaffet är minst ett år gammalt. Bäst före-datum på kaffe (som du köper på typ Ica eller Coop) sätts som standard till 2 år efter rostning.

Det brukar räcka med backflush med grupprengöringsmedel nån gång i veckan till nån gång i månaden, beroende på hur mycket du kör maskinen. Efter 300-400 shots med en Silvia, står det här: https://www.quora.com/Whats-the-best-way-to-clean-a-Rancilio-Silvia

Kom bara ihåg att köra igenom vatten efter att du har backflushat och rengjort kokaren.

Backflush utan rengöringsmedel, med Silvia, där vet jag inte om det är nåt som ens är värt att göra. Kanske bra, kanske att det inte spelar nån roll alls. Med min gamla Vibiemme (helt annan grupp) brukade jag göra det emellanåt, men märkte aldrig nån stor skillnad.
 
Senast ändrad:

hne

Well-known member
Malgrad att sikta på är just grövre än att fingeravtryck syns om du tar en nypa mellan tumme och pekfinger. Prova fylla filterkorgen som ett struket mått, möjligen lite mer.

Vad gäller temperatur är 30s efter att lampan slocknat en bra startpunkt. Kör ut hetvatten ur ångpipen för att sänka temperaturen så lampan tänds, mal, dosera och tampa kaffet och du är rätt nära i tid.
 
Topp