Bryggtid espresso house, house blend?

Lucifer

Well-known member
Jag ska ha lite frst i helgen och tänkte bjuda på kaffe, har 2 kg bönor från espresso house i handen, har använt dem tidigare men tänke höra om hur ni andra brygger dem, det jag är ute efter är bryggtid, gram kaffe och eventuellt bryggtemp och tryck, jag kör som standard på 25 sekunder 15 gram, 93 grader, 9.5 bar, men då 5 estate.
 

Bilagor

  • IMG_20170309_191657.jpg
    IMG_20170309_191657.jpg
    90.6 KB · Visningar: 36

Jacob

Well-known member
Alldeles för sent svar, men har kört dessa bönor några gånger när jag tröttnat på ICAs och Coops utbud och inte orkar beställa bra kaffe. Det är hyfsat tycker jag, och går ofta att få hyfsat nyrostat.

Jag brukar inte ta tid på mina skott, stänger av när det blondar för mycket. Men jag kör 18 g, kanske 20-25 sek. 90 grader.

Detta kaffe är enligt min smak godast som ristretto. Då kommer sötman fram bäst och balanserar upp kaffet. När jag köpt en dubbel på Espresso House har jag fått en rejäl kopp med platt smak, färre nyanser helt enkelt. Jag kan inte ens extrahera så mycket kaffe på ett skott, då blondar det större delen av skottet och smakar överextraherat. Kanske för att min kvarn inte håller måttet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Topp