Första rosten

Werme

Member
Ok första rosten med min Huky500.

250g Robusta från Indien Yellamadaloo
Med svettiga händer och massa kaffe i blodet hällde jag i bönorna med en massa antekningar och printat material från hukyforumet satte jag igång. Så spännande. Med dottern fibblandes på datorn och vred och knappar körde vi igång.
Försökte droppa på 160 C men rosten var uppe i 180 ganska snabbt och det var svårt att få ner den, jag ville ju inte vänta nu !
Turning point ser ju inte ut som det brukar för de flesta, antar att jag måste elda på lite mer. Det blev en slowroast, man är ju lite orolig för utrustning också. Drying phase stog jag och luktade och kikade, det luktar så sjukt gott.
1Crack var inte så tydlig som jag trodde det skulle vara, förmodligen finns det en förklaring. Droppade på 218 utan att veta egentligen när jag skulle droppa men det kändes bra.
På bifogat rostschema så ser det ut som jag inte har någon fan eller gas efter ett tag men den var oförändrad efter 6 min, vet ej varför det inte syns.

Så kom gärna med tips !
Tack för ni hjälpte mig komma igång bjsulla och edtbjon :nowink:


first roast.jpg
 

Bilagor

  • firs roast.jpg
    firs roast.jpg
    21 KB · Visningar: 29
Senast ändrad:

bjsulla

Well-known member
Ser ju inte så pjåkigt ut :blush:
Kör med 400g nästa gång så kommer inte rosten att bete sig lika nervöst och du får en bättre känsla på hur du kan reglera luftflöde och värme. Sen måste vi ju få se lite bilder på skönheten också.
 

edtbjon

Well-known member
Det finns ju massor av info på just HukyForum som du säger. Jag håller med namne Björn om att din första rost inte var pjåkig alls. (Hade det nu bara inte varit robusta, kunde det blivit en riktigt god kopp kaffe... :) )
Han ger också absolut rätt råd om att köra med 400-500g (nära eller full laddning) när man lär sig hur rosten fungerar. Annars blir det som att lära sig hur en bil funkar och man tränar och övar i vädret vi har idag. (Snö, halt och is under snön...) När man väl lärt sig hur rosten funkar med fullt lass, förstår man vad som händer med mindre lass. (Luft etc påverkar tempsensorerna mer och det är lätt att man antingen eldar på för mycket eller för lite.)
 

Werme

Member
Björn, jag har läst en hel det post´s av dig där, mycket lärorikt.

Denna är en 400 g batch Caturra Catuai Costa Rica La Pastor
Tredje rosntningen, för den andra kan man inte kalle en rostning :) Det var någonting annat.

Finner det ganska svårt att få upp rosten i rätt temp och hålla den där, försökte ligga på 160 C men jag låg och pendlade mellan 150-190. Gärna nått tips på detta.

Sen med fläkten för att göra det enkelt skapade jag low, medium och high knappar i artisan som jag kan börja med.

Har ingen aning om hur denna rost blir, kanske blir en sån bakad variant eller vad tror ni ?





third roAST.jpg
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp