Inspektera beggad Gaggia classic

manneokoko

New member
Hej,
Jag har just köpt en begagnad Gaggia classic (orginalet, inte nya versionen från philips) som är påväg i med posten nu. Tänker att det första jag behöver göra när jag får den är att inspektera så att den är hel och i bra skick.

Har ni några tips på vad jag bör titta fter när jag går igenom maskinen? Några speciella delar som brukar gå sönder eller slitas?
Vilka delar följer med?

Mvh
Manneokoko
 

rannagarden

Well-known member
Skruva loss spridarfilter och filterhållaren. Hur de ser ut ger en indikation om maskinens skick. Dvs sitter det gammalt kaffe, käck och kalkavlagringar där så kan maskinen behöva en tuffare genomgång.
Med ovan nämnda borttaget kan du kolla om maskinen suger vatten och att den kan primas och att vatten även kommer via ångröret när du öppnar vredet. Funkar det kan du avvakta och kolla så att maskinen kommer upp i temperatur och att den värmer ok.
Solenoidventilen kan kalka igen och du bör även testa att backflusha. För att flusha behöver du montera tillbaka filterhållaren och filter. Ett blindfilter behövs ju oxå förstås.
Det är sällan fel att skruva av locket och kolla hur maskinen ser ut inuti. Det kan vara dammigt eller spillt ett och annat som kan behöva städas bort.
/M
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp