Egenrostat stoppar i espressomaskinen

Berden Muztach

New member
Hej. Helt ny här, och som kafferostare. Rostar mina bönor (för tillfället Arabica, Faz. da Lagoa, Brasilien) utomhus i stekpanna av respekt för de icke kaffeälskande i huset. Har en nyinköpt espressomaskin som fungerar utmärkt med fabriksmalet espressokaffe, men när jag maler mina bönor i handkvarn i en grovlek som fungerat tidigare, då stannar den. Som sagt, byter jag ut kaffet mot det fabriksmalda så går det hur bra som helst.
Min fråga är: Kan mitt sätt att rosta kaffet göra så att det inte blir helt "färdigt", och därför får en annan typ av konsistens (kladdigare eller torrare) än det fabriksmalda?
Ska bara säga att det fungerat bra med en tidigare omgång egenrostat, och att jag den gången hade lock över för att skapa mer värme. Anar att någon kommer att säga trött Men sätt på locket då, men det får jag väl ta.
 
Senast ändrad:

edtbjon

Well-known member
Det är svårt (för att inte säga "omöjligt") att rosta i stekpanna och få till samma resultat som förra gången. Det är svårt i vilken rost som helst... :)
Hur som helst, om det blir "för tätt", så kan du mala lite grövre. Justera så lite du kan, för det kan lätt bli att det bara rinner rakt igenom om du justerar för mycket.
Sedan ska du veta att det är helt normalt att justera kvarnen, det kontrollerar de flesta som har lite mer avancerade kvarnar/maskiner varenda dag. Speciellt kaffe som är rostat nyligen ändrar sig i karaktär ganska mycket.
 

zix

Well-known member
Ställ kvarnen grövre eller lägg i lite mindre kaffe i portafiltret. När kaffet är riktigt färskrostat, alltså 1-3 dagar eller så, så har det en större tendens att "strypa" maskinen. Rostar du själv så kan du gärna testa med Yirgacheffe, om du har möjlighet att skaffa det. Det brukar slå de flesta andra råkaffen på fingrarna när det gäller tendens att choka espressomaskiner. Men jösses, vad gott det är de första dagarna :) Oroa dig inte för att du har gjort fel med rostningen, det går i princip inte. Men se till att du åtminstone rostar förbi första knäppningen.

Jag rekommenderar ugnen framför stekpannan när det gäller rost. Det är mycket lättare att rosta i ugn än att göra det i stekpanna.
Du kan lägga kaffet i en mindre ugnsform om du inte vill rosta för mycket, gärna en sån där tunn billig teflon-form, det funkar fint. Cirkus 225° C blir bra, ställ formen på ett galler ungefär mitt i ugnen och ha vanlig över+under-värme (två streck). Om du har en varmluftsugn kan du testa med varmluft istället men sänk värmen isåfall (brukar vara sisådär 200° C då, men du får testa själv vad som verkar bra). Sätt på köksfläkten och ta det lugnt i sisådär 5-10 minuter, men gå inte ut ur köket, då kan du lita på att det blir bränt när du vänder ryggen till. Lyssna efter första knäppningen, när den har kommit kan du ta ut plåten och röra om lite och vända på den, och sen stoppa in den igen. Låt den stå några minuter till, så får du öppna lite på glänt och titta emellanåt tills du tycker att det börjar se bra ut. Jag gillar personligen mörkrostat och har inget emot att låta de flesta sorter ligga tills jag börjar höra andra knäppningen på enstaka bönor (mer knastrig, mindre poppande). Ta ut och titta.

Svalna gärna av snabbt, till exempel på en hålplåt ute på balkongen, eller på marken eller var du nu kan lägga dem.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp