Shade-grown coffee

awol

Well-known member
Hej kaffevänner!
Jag har på sistone kommit i kontakt med begreppet shade-grown coffee, som verkar vara rätt populärt i vissa kretsar i USA för att det ska vara mer miljövänligt. Är det någon som är mer insatt och kan bekräfta/dementera detta påstående? Finns det några svenska rosterier som säljer sådant kaffe?

Och, kanske det viktigaste, har det någon påverkan på vad som hamnar i koppen? :wub:

https://en.wikipedia.org/wiki/Shade-grown_coffee
 

edtbjon

Well-known member
Det är ju det naturliga (utan citationstecken) sättet för kaffe att växa på. Jag antar att det mesta av s.k. specialkaffe är "shade-grown". Det finns mycket information i Wikin som du refererar till. (Hint... :) : I slutet står det om motsatsen, "open-grown" där besprutning etc verkar vara legio...)
Annars kan du ju fråga Johan Björklund i Västerås, som har varit på flera ställen där de odlar de bästa sorterna av specialkaffe. Han har öppet hus i sitt kafferosteri lite då och då.
 

awol

Well-known member
Tack edtbjon! Jag hade föreställningen att det var en sällsynt produktionsmetod även i specialkaffe-världen, men där ser man. Som jag tolkar det är det väl framför allt "rustic" och "traditional polyculture" som är shade-grown fullt ut, vad gäller biodiversitet åtminstone.

Jag ska prata med Johan nästa gång jag stöter på honom, som du skriver så har han säkert god inblick i detta.
 

edtbjon

Well-known member
Det är lite samma ämne som det där med ekologisk märkning (och kanske även FairTrade, men det vet jag mindre om...). De allra flesta specialkaffen odlas på små gårdar eller farmer, av bönder som inte har råd att bekosta den ganska dyra processen med ekologisk klassificering. Grejen är att de inte heller har råd med gödning, bekämpningsmedel och annan gegga, så de små mängderna kaffe de producerar är i de flesta fall "ekologiskt", fast utan en streckkod som säger att det är ekologiskt.
Så vitt jag förstår vill kaffe av naturen gärna växa i öppen skugga och tål inte långvarigt direkt solljus så där vidare bra. Det finns många reportage och videos om dessa små farmer där de odlar specialkaffe.
Detta att jämföra med den vanliga kaffeindustrin, där de vill ha ut maximal skörd med något hyfsat som de kan blanda till för det dagliga koffeinbehovet. Där finns det inga konstigheter med att genmodda och fixa så att buskarna/träden kan tåla och ta till sig direkt solljus, konstbevattning och relativt låg höjd, gärna nära utskeppningshamnarna.... ;) Eventuella problem fixar man med diverse besprutning. Eventuella problem med det fixar man med allergimedicin och Sobril. ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp