Mocca Master-funderingar

Jacob

Well-known member
Hej alla.

Kompletterade kaffeparken för ett par år sen med en Mocca Master. Det blev en av de billigare med den lite rackliga filterhållaren som går att ställa i två dropphastigher, en för 2-3 koppar, en för fler.

Problemet: ibland blir det jättegott, men oftast en kombo av bränt och surt. Jag har testat det mesta härvidlag; allt från hemrostat superfärskt och nymalet till ICAs färdigmalda, olika bönor, olika rostgrader.

Allt detta har påverkat resultatet förvånansvärt lite jämfört med antalet koppar jag brygger. Exempel: Bryggde 7 koppar vanligt Gevalia eko mörkrost nyligen som smakade jättefint, men gången efter när jag gjorde färre koppar smakade det bränt och surt. Oftast verkar det alltså bli bra när jag gör större mängder, vilket väl borde tyda på extraheringsproblem? Klart det blir fler nyanser med nymalet kaffe, men det hjälper ju inte om det samtidigt blir surt och bränt.

Vissa gånger har det blivit kass vid större mängder ändå, men det kan ju också ha med extraheringen att göra, alltså att vattnet tar enklaste vägen ner genom kaffet (blir en rejäl grop mitt i filtret), och därmed överextraherar det kaffet det är i kontakt med, och missar/underextraherar kaffet i periferin.

Antar att MM försökt lösa detta med att man kan justera dropphastigheten, men det funkar tyvärr dåligt. Det bara smådroppar extremt långsamt på läget för 2-3 koppar, så man får stå och hålla i justeringstappen för att det ska bli nåt överhuvudtaget.

Tänker jag rätt här? Är det så att min bryggares dropphastighet inte tillåter ett bredare spann än 6-8 koppar? Minskar ju användningsområdet markant... har blivit att jag mest ägnat mig åt espresso/presso pga detta.

Några tips?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Senast ändrad:

rannagarden

Well-known member
En variant jag provat med viss framgång är att stänga droppet, låta vattnet fylla filterhållaren för att sedan öppna droppstoppet helt för snabb tömning. Extraheringen sker i filterhållaren, typ. Man kan ta tid från påslag till tömning för mer exakt bryggning och tid vattnet är med kaffet.
/M
 

Jacob

Well-known member
Har också testat det med väldigt varierande resultat. Det är svårt att hitta optimal tid, och hela grejen med en bryggare faller ju om jag själv måste stå där och pilla. Jag har ju smakat fantastiskt kaffe ifrån andras MM och ibland min egen. Vore kul om man visste att det alltid blev gott :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

asharidu

Well-known member
Jag hade ett tag liknande problem med min MM. Ibland fick jag surt och äcklig kaffe ibland riktigt gott. Efter test med olika metoder kom jag fram till att mina muggar och diskmaskin medlet var boven. Har kastat mina muggar och bytt diskmedel sedan dess har jag inte haft problem med kaffet smakar alltid lika bra. Säger inte att du har liknande problem men kan vara bra och tänka till det behöver inte va maskinen eller kaffet som är boven.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp