Kaffe på jobbet!

Manonwheels

Active member
Hittar bara gamla trådar men utvecklingen går ju framåt!? Vi funderar på en helautomat på jobbet. Är själv helt novis på det området och tar tacksamt emot all input!
Mina kollegor är inga kaffenördar men vi vill ha schysst kaffe. Vårt behov är en maskin som gärna erbjuder lite olika drycker (brygg, cappu m.m.) med kapacitet för 20 pers dagligen, den bör kräva minsta möjliga av manuellt dagligt underhåll. Fast vatten- och avlopp finns.

Eller är det så att alla helautomater blir besvikelser och andra alternativ är bättre? Fick t ex en tanke att en schysst kvarn, vattenkokare och ett gäng presskannor förmodligen ger en betydligt bättre upplevelse än mycket annat junk... Vad säger ni?

Tipsa gärna om både maskiner och leverantörer av helhetslösningar. Kontoret finns i Solna
//Peter
 

Ampalang

Well-known member
Viktigt att tänka på är att helautomater bara serverar automatkaffe.
Dem gör alltså varken espresso, brygg, cappu, osv... Dem gör endast automatkaffe.

Priset gör i princip ingen skillnad. (Edit: På smaken alltså)

Tycker ni om automatkaffe, bara att köpa den som passar er.
Vill ni ha något annat tex espressobaserat (här ingår cappu, latte) så är det en espressomaskin ni behöver.
Vill ni ha bryggkaffe så är det en kaffebryggare ni ska ha.

Företrädesvis tar ni kontakt med någon seriös återförsäljare eller någon som ni kan leasa av och smakar er fram till ett resultat som passar precis just er.
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Hur mycket tid är abetgivaren berädd att ge er... Jag tänker att en en arbetsgivare vill ha snabba lösningar, inte undvika raster men saker som tar tid av arbetstiden.

Bra definitioner automatkaffe det är vad det är. Det är inte espresso eller cappo... nä drömmen skulle vara kvarn vattenkokare och och några presskannor eller några espropresskannor, de har isolerade kanter och håller värmen bra.
 

Manonwheels

Active member
Tack för bra resonemang!
Ampalang - instämmer helt, automatkaffe är vad det är men det finns dom som gillar det ändå.
Svartvest - besökte ett trevligt kafé häromdagen som serverade oss kaffe i varsin liten presskanna. Kaffet var inget märkvärdigt men hela grejen blev lustigt nog en grym aha upplevelse. Enkelt & trevligt. Investeringen är ju rätt liten, lagom schysst kvarn och bra råvara så kommer kaffet bli gudomligt och underhållet minimalt.
Är det stor skillnad på olika presskannor eller kan man köpa nästan vilken som helst?
Vilken sorts kvarn bör man satsa på om kravet inte är att mala för espresso men ändå hyfsat stor mängd?
 

svartvest

Well-known member
Jag skulle tro att det är mest utseende. Några olika storlekar på kannan kanske någon espopress eller chemex... en kvarn med våg, våg för vatten och vattenkokare...med kanna..
 

svartvest

Well-known member
En beskriv hur mycket kaffe och hur mycke vatten. Det finns föresten en kvarn Malykke som känner av vilken presskanna du har.
 

Mayhem

Well-known member
Johan & Nyström säljer helautomatiska maskiner från Schweiziska Eversys som tro det eller ej gör fantastiskt bra kaffe. Tyvärr så innebär det också en astronomiskt hög prislapp… Kika in på deras andra konceptbutik J&N@Work på Kungsholmen för en demo.
 

henrik82

Well-known member
Vi har kaffeautomaten från helvetet på jobbet så jag kör presskanna och en liten wilfa kvarn och det funkar för jag gör bara kaffe till 2-4 personer, men hade jag gjort kaffe till så många så hade jag köpt en större och bättre kvarn ihop med en bra kaffebryggare typ BUNN eller liknande, för tidsmässigt så blir det samma och man slipper kaffesumpen i botten på koppen. Vist du får inte "espresso" och "cappuccino" som du får från en automat men du får gott kaffe och i slutändan brukar det vara det folk vill ha. Vi tittade på statistiken på vår maskin på jobbet och det är inte ofta som dom som använder någon av alla dom andra knapparna på maskinen förutom svart kaffe, den om kom på andra plats va "espresso" och den låg långt ner på listan.

En annan sak som tala emot automat kaffe maskiner är att det är ett heltidsjobb att hålla dom rena. Det är ett helvete att rengöra kvarnen i dom och resten är inte någon dans på rosor heller och en sista sak en smutsig maskin ger dåligt kaffe och deppiga kaffedrickare men en ren maskin ger gott kaffe (så länge du har gott kaffe i kvarnen) och glada kaffedrickare.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp