Fiorenzato ducale värmeproblem

Mrhifi

Active member
Som sagt en Fiorenzato ducale 1grp som under lång period tjänat troget fram tills nu.. kaffemaskinen startar men blir inte längre varm alls,pumpen fungerar då vatten trycks ut även när den är kall..
Antar att det är något mindre fel som en givare,termostat..
Någon som vet vad det kan vara?
 

Large

Well-known member
Har du någon indikatorlampa på maskinen som visar om maskinen försöker värma kokaren men som aldrig slår av eller tänds den inte alls ? Klickar det till i maskinen när du slår på den så som det brukar?

Problemet kan vara pressostaten, elektronikboxen eller värmeelementet.

För att vara säker kräver det felsökning med höljet avtaget, multimeter och spänningssatt maskin för att avgöra var strömmen går eller inte går fram. Något man bör be en fackman göra om du själv inte har en susning om vad du sysslar med. Annars är det väl inte så komplicerat.
Håll tummarna för att det är pressostaten som krånglar då den är billigast och enklast att byta. Är det elektronikboxen så är det inte så svårt att byta men det lär dock kosta en rejäl slant att införskaffa en ny. Värmeelementet är inte så dyrt men brukar vara en hel del meck att plocka isär maskinen för att byta.
 
Senast ändrad:

Mrhifi

Active member
Nej enbart on/off knappen som lyser och en analog givare i form av klocka som indikerar när värmen är lagom..den klickar inte till vid start utan enbart knappen som lyser.
Då jag som nybörjare inte riktigt har koll på vad som är vad inuti..så bifogar jag bild och hoppas någon kan peka ut pressostaten bl.a..image.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    92.8 KB · Visningar: 22

bauta

Well-known member
Pressostaten sitter nere till höger. Den har två kablar och ett rör anslutet. Samt en skruv som du ställer trycket den ska bryta vid.
Tänk på att det kommer överhettad ånga i röret och ström i kablarna.
 

Mrhifi

Active member
Okej så lite strömmätning på pressostaten då..om ström kommer fram så säger det väl inte att just pressostaten är hel dock..
Elektronikboxen är det det svarta reläet till höger,eller den därunder(vit Siemens box)?
 

bauta

Well-known member
Det svarta ser väl ut som en elektronikbox.
Pressostaten har nog strömming hela tiden, och bryter den vid inställt tryck.
 

Mrhifi

Active member
Jojag tycker nog det med,men även den vita har kablar indragna i sig..då multimetern är på villovägar så blir första steget att märka upp kablage och kolla skicket på det jag hoppas är elektronikboxen(den svarta till en början)..men tänkte på det du(bauta) sa ang pressostaten, att om det finns ström konstant hur vet man om pressostaten gett upp?
 

Large

Well-known member
Pressostaten är enkel att mäta om man bara kommer åt.
Gör maskinen spänningslös genom att dra ur strömkontakten ur väggen, du behöver ingen spänningsatt maskin för den här mätningen. Koppla sedan bort sladdarna till pressostaten så att du lätt kommer åt stiften på själva pressostaten. Sedan är det bara att ohm-mäta på stiften. Är det många kiloohm eller avbrott så är den bara att byta.
Visar däremot multimetern inget motstånd eller iaf några få ohm så ligger felet någon annanstans.
 
Senast ändrad:

Mrhifi

Active member
Ursäkta sent svar men multimetern tog ett tag att hitta..det ena stiftet på pressostaten mäter 0.07 ohm,de andra blir inget utslag på alls,men används inte heller,och de tredje mäter ibland 0.07,0,14 och ibland går det inte ens utläsa ohm på det då det hoppar och inte blir outläsligt.
 

Large

Well-known member
Koppla bort de elektriska anslutningarna från pressostatens terminaler och mät sedan mellan de tidigare inkopplade terminalerna på pressostaten. Vilken resistans får du då ?
 

Mrhifi

Active member
Jag får ut allt mellan 05,5-14.5 ohm ca när jag mäter mellan stiften som används utan kablar.
Vet om att just ohm är väldigt känsligt att mäta och kräver bra kontakt för att bli korrekt,men hur jag än rengör så blir resultatet olika
 

Large

Well-known member
Ok, då verkar din pressostat inte vara problemet. Den skall leda ström när du inte har tillräckligt med tryck i kokaren vilket den ju då verkar göra. Det var synd då den hade varit billigast och relativt enkel att byta.
Försök att se om du kommer åt terminalerna på kokaren och gör samma mätning där för att se om du har avbrott i värmespiralen eller ej. Om inte så kan det vara elektronikboxen. Ganska lätt att byta men kan kosta en bra slant att köpa så innan man byter denna så skulle man vilja titta lite på ett kopplingsdiagram på maskinen samt ev göra lite kontrollmätningar med maskinen spänningsatt.
 

Mrhifi

Active member
Usch då...hade nästan förhoppning om en kass pressostat vid detta laget..terminalerna på kokaren är alltså på sidan där stiftkontakterna sitter gissar jag då?och en ohm mätning på varje stift...
Och angående elektronikboxen,image.jpgär det denna eller är det ett relä som jag trott?

De två nedersta stiften når jag knappt,men de 4 översta mäter upp till ungefär 10 ohm/ stift..och antar de nedersta likaså(dock bara en gissning)
 
Senast ändrad:

Large

Well-known member
Jo, det där är elektronikboxen. Tyvärr ger det inget att mäta den med ohmmätare då den innehåller aktiv elektronik. Maskinen måste vara spänningsatt och då det handlar om nätspänningar som går via boxen och i övriga delar av maskinen så skulle jag inte rekommendera dig att prova detta själv.

Ang värmespiralen så är det så att du måste mäta resistansen mellan stiften med kablarna bortkopplade, precis som du mätte pressostaten.

Leder den också ström så försök googla upp ett elschema för din maskin så kan vi försöka felsöka runt elektronikboxen. Om allt verkar bra utanför elektronikboxen så kan man nog sluta sig till att det är boxen som det är fel på.
 

Large

Well-known member
0,07 ohm låter i minsta laget tycker jag. Borde ligga runt 30-50 ohm. Har du mätt mellan terminalerna på kokaren där starkströmmen går in ?
 

Mrhifi

Active member
Ja jag mätte däremellan men då multimetern lade av så fick jag införskaffa ny och då mätte det ca 48-58 ohm mellan dom..lite skillnad om man så säger..Hahah men då stämmer det med då antar jag baserat på ditt(large) senaste inlägg. I samma veva ville inte internet fungera så inte kunnat svara förrän nu..
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp