Beslutsångest.

Question

Member
Hej
Har kört med en Breville barista express ett tag. Nu börjar den låta lite konstigt och det känns som den snart ger upp. Det är en 110 volts maskin och är därför inte värd att laga. Jag är ganska nördig med mitt kaffe och hantverket med att få det gott.
Nu till frågan. Ska jag köpa nåt liknande typ Quickmill 3135 evo 70? Eller ska jag nörda loss och köpa en La pavoni stradivarius prof med en Macap m4?
Det är ju ingen jättepriskillnad.
Ge mig råd...snälla
 

svartvest

Well-known member
Qm verkar var en combo espressomaskin och kvarn. Nej skulle aldrig vilja ha sakerna ihopbyggda. La P och en kvarn ja hellre det. Vad har du för budget kvarn och maskin? Vad dricker du mest?
 

Question

Member
Dricker klart mest Lungo. 2-3 om dagen, nån espresso och nån cappuccino till fru och gäster.
Budgeten är ca 10000:- för maskin +kvarn.
 

svartvest

Well-known member
Då får se vilka förslag som kommer, vad gillar du för stil på grejerna? eller handlar det om utrymme/ bänkyta...
 

svartvest

Well-known member
När det gäller kvarn så skulle jag nog gå på en Mahlkönig home ställbar i steg vilket gör att du kan använda den till olika bryggningar. Svårare med maskin antingen satsa på att leta reda på en beg maskin där kan man gör fynd eller om du skall gå på en Rancillo Silva vilket är en fin liten maskin.

Om jag minns rätt har det varit någon Silva i dina trakter...på blocket.
 

Question

Member
Jag tycker om tanken på att köra helt manuellt med en levermaskin.
Macap m4 har fått toppbetyg i många tester, nån med erfarenhet??
Det är väl så att combomaskiner bör undvikas, jag harbaravarit sä jävla nöjd med maskinen jag haft.
Tack för svar.
 

Freddy

Active member
Hej
Vilken maskin blev det?
Då jag inte har plats för min Brasilia längre är jag också på väg att byta maskin.
Har nästan samma budget som dig, lite lägre ~8000, men har tittat mest på Silvian och Ascaso Steel Uno Prof men även Gaggian.
Läser man recensioner så verkar inte Silvian och Gaggian skilja så mycket mer än priset. På Silvian tycker jag dock PID-kittet sitter snyggare om man skulle eftermontera ett sådant.
Steel Uno Prof har också en PID-variant, ligger dock lite för högt i pris för mig.

Gällande kvarn så funderar jag på en M2M.
http://www.kaffecompagniet.se/kvarnar/espressokvarnar/macap-m2m/
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp